Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» Timmus presents: de beste albums van 2023
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne EmptyGisteren om 21:38 van Timmus

» Wo. 16 okt. De zaagshow
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne EmptyGisteren om 21:32 van Roche

» Oktober 2024
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne EmptyGisteren om 10:58 van Roche

» Prepush 500: jouw tips voor de V500
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty14.10.24 12:02 van Mirrr

» Ma 14 okt. Top 40
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty14.10.24 10:16 van Roche

» *RTH* Ruth Jacott - Leun Op Mij
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:30 van sowhat

» *RTH* Debbie Gibson - Foolish Beat
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:29 van sowhat

» *RTH* Michael Jackson - Billie Jean
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:27 van sowhat

» *RTH* Michael Schenker Group - Armed and Ready
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:26 van sowhat

» *RTH* Björk – Play dead
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:25 van sowhat

» *RTH* Jinjer - Ape
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:23 van sowhat

» *RTH* Evanescence – Everybody’s fool
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:21 van sowhat

» *RTH* Chiel Montagne - Marja
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:20 van sowhat

» *RTH* Bee Gees – New York mining disaster 1941
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:19 van sowhat

» *RTH* David Bowie – Space oddity
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:16 van sowhat

» *RTH* P. Lion – Happy children
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:13 van sowhat

» *RTH* Groep 1850 – Mother No-head
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty13.10.24 12:10 van sowhat

» V500 editie 2023
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty09.10.24 11:10 van Mirrr

» *RTH* José Feliciano - Feliz Navidad
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty09.10.24 11:07 van Mirrr

» *RTH* Trio - Da Da Da
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty09.10.24 11:07 van Mirrr


*RTH* Jean Ferrat - La Montagne

+5
Mirrr
arjanh
sowhat
Frodo
forzautregivo
9 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Jean Ferrat - La Montagne"?

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap0%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap0%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap7%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap0%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap14%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 14% 
[ 2 ]
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap21%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 21% 
[ 3 ]
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap36%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 36% 
[ 5 ]
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap7%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap7%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_lcap7%*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
 
Totaal aantal stemmen : 14
 
 
Enquête gesloten

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  forzautregivo 10.11.16 10:50

[10-11]

Het is vandaag de Dag van de Franse taal. Een dag waarin (in mijn ogen) een van de mooiste talen ter wereld centraal staat, met als doel om scholieren te stimuleren om vaker Frans te kiezen als eindexamenvak. Dan kunnen wij bij RTH natuurlijk niet achterblijven. Een mooie gelegenheid om het Franse chanson weer eens te ranken.


_________________
If I agreed with you we'd both be wrong
forzautregivo
forzautregivo
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5387
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  Frodo 10.11.16 15:44

Zeg wat over het onderwijs en ik heb er wel een mening over. De wereld verandert steeds en dus zul je het onderwijs steeds mee moeten veranderen. Mondjesmaat is dat al gebeurt. Er bestaan nieuwe vakken zoals ANW en NLT om de samenhang van diverse vakken te benadrukken en meer gericht te zijn op de praktijk, Er bestaat een vak als M&O om beter aan te sluiten op economische studierichtingen, diverse scholen bieden vakken als Filosofie en je kan tegenwoordig ook examen doen in CKV of LO. Helaas betreft het in de meeste gevallen keuzevakken, zodat niet iedereen daarin een basis bemachtigd.

Dat komt doordat vooral in de onderbouw precies die vakken worden gegeven die al sinds mensenheugenis worden gegeven. Voor wat betreft de talen gaat men er kennelijk aan voorbij dat de vooraanstaande rol van het Frans in de 19e eeuw al tanende was. In de 20e eeuw is het belang en het gebruik van Frans sterk richting het nulpunt gedaald. Andere talen zijn opgekomen.

In de 21e eeuw is de positie die de Franse taal ooit had allang ingenomen door andere talen. In de westerse wereld is dat ontegenzeggelijk het Spaans. In andere delen van de wereld is het belang van Chinees, Russisch en Arabisch sterk toegenomen. Frans is gedevalueerd tot hobbytaal. Daar is op zich niets mis mee, maar ook pak 'm beet het Tsjechisch is een leuke hobbytaal. Ik zie geen enkele reden om Tsjechisch verplicht te stellen voor de gehele onderbouw, en die noodzaak is er net zo min voor Frans.

Het te ranken liedje is melodieus en melancholiek maar ook ontzettend braaf.
7
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7322
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  sowhat 10.11.16 17:32

Eens met Frodo over die talen. Wat ik door al die jaren heen in mijn vrijwilligerswerk constateer zou ik Omgang met geld tot een verplicht schoolvak willen maken. Volgens mij werkt dat heel preventief voor later. Nu doen sommige welzijnsorganisaties zoiets eens een keertje te hooi en te gras.

Eens met melodieus, melancholiek en ontzettend braaf. Maar door dat ontzettend brave haalt het bij mij dus geen voldoende. 5

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 19001
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  Gast 11.11.16 12:51



Dat een taal als Frans zo word afgeserveerd is alleen al op grond van cultuur en historie niet te begrijpen, waar zouden wij zijn zonder al die filosofen, wetenschappers enzovoort?? Een taal is namelijk veel meer dan slechts een manier van communiceren en bedenk goed zonder juiste en goede kennis van het verleden zal er geen toekomst zijn.

Verder voor dit prachtige lied een 9.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  arjanh 13.11.16 12:49

Ik blijf het jammer vinden dat de meeste mensen bij Franse muziek nog steeds niet veel verder komen dan muziek van (meer dan) 40 jaar oud.
Alsof je het bij Nederlandse muziek hebt over de Zangeres zonder naam en Corry en volledig Doe Maar, Bløf en Roosbeef negeert zeg maar.

Dit doet mij zowel in deze versie als de nederlandse vertaling niks. Een 3.
arjanh
arjanh
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4697
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 55
Woonplaats : Utrecht

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  Mirrr 15.11.16 16:20

Vroeger vond ik Franse liedjes vaak niks (op wat uitzonderingen na) en ik was er ook niet goed in dus versta er niet veel van Embarassed
Maar toch merk ik dat ik ze steeds leuker ga vinden, voor deze een 7 Very Happy
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12255
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  Roy 17.11.16 23:45

Sonneveld's bewerking (Het dorp) wordt in ons land altijd enorm geprezen. Die bewerking was er natuurlijk nooit geweest zonder dit Franse origineel.
Melancholisch, melodisch en braaf scoren bij mij een zes. Omdat het aan de basis stond van een Nederlandse klassieker, geef ik 2 bonuspunten. Dat brengt het totaal op een 8.
Roy
Roy
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  forzautregivo 01.12.16 19:46

Door de Franse taal doet het me meer dan een Wim Sonneveld, maar een echte hoogvlieger is het niet. Een 6

_________________
If I agreed with you we'd both be wrong
forzautregivo
forzautregivo
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5387
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  Joostvdaa 04.12.16 16:26

Aardige chanson, maar niet iets dat ik uit mezelf opzet. Niettemin redelijk plezierig op de zondagmiddag. Een 6.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 39
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  sokratikos 08.12.16 20:49

Een degelijke chanson, goed ge-ar-ti-cu-leerd. Door mijn vader heb ik meer met Het Dorp dan met dit origineel. Ruime 6

Het is natuurlijk heel goed dat het onderwijs meegaat met de veranderende actuele situatie qua talen. Om Frans dan af te doen als een hobbytaal is wel weer overdreven naar de andere kant, want de cultuurgeschiedenis telt mee en daarin hebben Frans en ook Duits een even voorname rol gespeeld in Europa als het Engels in wetenschap, filosofie, dichtkunst, ect. En dat is in Europa in die cultuurgebieden nog steeds zo, en zal waarschijnlijk ook nog lang zo blijven zolang het Frans wordt gebezigd in Frankrijk, Belgie, Zwitserland en daarbuiten.

Wat betreft het Franse chanson heb ik een heel andere insteek dan bijv. Arjan. Wat hij zegt, dat de aandacht bij Franstalige nummers vaak gericht is op chansons voor 1965, geldt misschien voor de generaties die met die nummers zijn opgegroeid maar nauwelijks voor de latere en laatste generaties. Zo heb ik bijv. al aardig wat nummers en artiesten in het Franse chanson leren kennen door MrJohn voor en door de zaagnachten Wink In het algemeen is eerder de trend dat de muziek voor 1965 steeds meer in de vergetelheid dreigt te raken. Als het bij allertijdenlijsten inderdaad gaat om muziek van alle tijden, dan komen de tijden voor 1965 er steeds bekaaider vanaf. Kijk bijv. naar de aantallen per jaar van de Top 2000 van 2015 - met dank aan Orbilin van MusicMeter voor dit plaatje:

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne 7QUQYOF

_________________
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art 1 UVRM
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10251
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  arjanh 08.12.16 21:48

sokratikos schreef:[color=#009900]
Wat betreft het Franse chanson heb ik een heel andere insteek dan bijv. Arjan. Wat hij zegt, dat de aandacht bij Franstalige nummers vaak gericht is op chansons voor 1965, geldt misschien voor de generaties die met die nummers zijn opgegroeid maar nauwelijks voor de latere en laatste generaties. Zo heb ik bijv. al aardig wat nummers en artiesten in het Franse chanson leren kennen door MrJohn voor en door de zaagnachten Wink In het algemeen is eerder de trend dat de muziek voor 1965 steeds meer in de vergetelheid dreigt te raken. Als het bij allertijdenlijsten inderdaad gaat om muziek van alle tijden, dan komen de tijden voor 1965 er steeds bekaaider vanaf. Kijk bijv. naar de aantallen per jaar van de Top 2000 van 2015 - met dank aan Orbilin van MusicMeter voor dit plaatje:

Wat staat er nu in die grafiek, franstalige nummers? Wat ik bedoel is dat als het over franstalige muziek gaat de meeste mensen denken aan tour de france muziek en niet aan bv Emilie Simon en Indochine. Zelfs onze zelfbenoemde franse muziek-expert Boebstie bleef steken in de Dutronc's en Piaf's.
arjanh
arjanh
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4697
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 55
Woonplaats : Utrecht

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  sokratikos 08.12.16 22:10

Ik zei toch ook dat t een algemene trend is die uit die grafiek is af te lezen? Dus Franstalige muziek inbegrepen - zeker in de periode voor 1965. En zowel Boebstie als MrJohn kennen heel wat meer Franse chansons van voor 1965 - niet te horen op de Tour de France-cds - dan jij en ik kunnen ophoesten: dat is wat ik zeg. Het ene sluit het andere niet uit overigens  Wink

_________________
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art 1 UVRM
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10251
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  arjanh 08.12.16 22:26

sokratikos schreef:Ik zei toch ook dat t een algemene trend is die uit die grafiek is af te lezen? Dus Franstalige muziek inbegrepen - zeker in de periode voor 1965. En zowel Boebstie als MrJohn kennen heel wat meer Franse chansons van voor 1965 - niet te horen op de Tour de France-cds - dan jij en ik kunnen ophoesten: dat is wat ik zeg. Het ene sluit het andere niet uit overigens  Wink
Goed, de trend van de top 2000 ken ik maar daar ging het me niet om. Daar heb ik al genoeg over gezegd in de betreffende topics of op facebook.
Ik noemde specifiek de franse muziek en dat dan inderdaad veel mensen niet verder komen dan muziek van voor ca 1975, 40 jaar oud dus.
arjanh
arjanh
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4697
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 55
Woonplaats : Utrecht

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  Timmus 10.12.16 18:46

Mooi gezongen, een 7.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16813
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Gravenhage

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Jean Ferrat - La Montagne Empty Re: *RTH* Jean Ferrat - La Montagne

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum