Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Laatste onderwerpen
» *RTH* Julien Clerc – Si on chantait
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 23:08 van Frodo

» Mei 2024
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 23:06 van Timmus

» *RTH* George Harrisson – Give me love (give me peace on earth) (live)
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 23:05 van Frodo

» *RTH* Beatles – Drive my car
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 23:04 van Frodo

» *RTH* Lisa Stansfield - All Around The World
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 23:01 van Frodo

» *RTH* Alcazar - Crying at the Discoteque
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:57 van Frodo

» *RTH* Gerard Joling – Maak me gek
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:55 van Frodo

» *RTH* Buggles – Living in the plastic age
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:54 van Frodo

» *RTH* Leon de Graaff – Pittsburg in the rain
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:52 van Frodo

» *RTH* André Hazes – Een beetje verliefd
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:49 van Frodo

» *RTH* Klaus Nomi – Total eclips (live)
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:42 van Frodo

» *RTH* Pink - Funhouse
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:39 van Frodo

» *RTH* Lowland Trio – Mijn naam is haas
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:35 van Frodo

» *RTH* Queen – Bicycle race
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:34 van Frodo

» *RTH* André van Duin - Willy Alberti, bedankt
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:29 van Frodo

» *RTH* Twista – Slow jamz (featuring Kanye West & Jamie Foxx)
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:28 van Frodo

» *RTH* Billie Holiday - What A Little Moonlight Can Do
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:26 van Frodo

» Een wonderkind van 80 (20-05-2024)
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:23 van Kaj

» *RTH* The Miracles - You Really Got A Hold On Me
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:17 van Frodo

» *RTH* Break machine – Street dance
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) EmptyGisteren om 22:10 van Frodo


*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

+7
Joostvdaa
Frodo
Jan...
sowhat
Dave Evans
MrJohn
sokratikos
11 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)" ?

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap33%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 33% 
[ 4 ]
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap8%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 8% 
[ 1 ]
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap0%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap0%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap25%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 25% 
[ 3 ]
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap8%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 8% 
[ 1 ]
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap8%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 8% 
[ 1 ]
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap17%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 17% 
[ 2 ]
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap0%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_lcap0%*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
 
Totaal aantal stemmen : 12
 
 
Enquête gesloten

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  sokratikos 09.08.13 14:20

[11-08-2013]

Voor de zondagmorgen... Wink 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A9d%C3%A9ric_Chopin

Ballade No. 1 in G minor, Op. 23, composed in 1831 during the composer's early years in Vienna, was a reflection about his loneliness in the city far away from home, where a war was happening against the Russian Empire's oppression. Once finished, it wasn't published until his move to Paris, where he dedicated it to Baron Nathaniel von Stockhausen, the Hanoverian ambassador to France. Robert Schumann commented that, "I received a new Ballade from Chopin. It seems to be a work closest to his genius (although not the most ingenious) and I told him that I like it best of all his compositions. After quite a lengthy silence he replied with emphasis, 'I am happy to hear this since I too like it most and hold it dearest.'"

The piece begins with a brief introduction which, contrary to popular belief, is not unrelated to the rest of the piece. Written in first inversion of the A flat major chord, it is a Neapolitan chord that implies a majestic aura, ending in a dissonant, questioning left hand chord D, G, and E-flat that is not resolved until later on in the piece. Though Chopin's original manuscript clearly marks an E-flat as the top note, the chord has caused some degree of controversy, and thus, some versions of the work – such as the Klindworth edition – include D, G, D as an ossia. The main section of the Ballade is built from two main themes. The brief introduction fades into the first theme, introduced at measure 8. After some elaboration, the second theme is introduced softly at measure 68. This theme is also elaborated on. Both themes then return in different keys, and the first theme finally returns again in the same key, albeit with an altered left hand accompaniment. A thundering chord introduces the coda, marked Presto con fuoco, to which the initial Neapolitan harmony re-emerges in constant dynamic forward propulsion, which eventually ends the piece in a fiery double octave scale run down the keyboard. As a whole, the piece is structurally complex and not strictly confined to any particular form, but incorporates ideas from mainly the sonata and variation forms.

A distinguishing feature of Ballade No. 1 is its time signature. While the other three are written in strict compound duple time with a 6/8 time signature, Ballade No. 1 bears deviations from this. The introduction is written in 4/4 time, and the more extensive Presto con fuoco coda is written in 2/2. The rest of the piece is written in 6/4, rather than the 6/8 which characterizes the others.

Ballade No. 1 is one of the more popular Chopin pieces. It is prominently featured in the 2002 Roman Polanski film The Pianist, where an approximately four-minute cut is played by Janusz Olejniczak. It is also played in the 1944 film Gaslight and heard in the 2006 satire Thank You for Smoking. It is the music for the "Black" pas de deux, the final, climactic pas de deux in John Neumeier's staging of the ballet The Lady of the Camellias, based upon the novel by Alexandre Dumas, fils. The piece was the subject of the 2012 BBC documentary Chopin Saved My Life.


Kies je favoriete uitvoering van Chopin´s Ballade No. 1 en rank op basis daarvan deze klassieke hit

enkele uitvoeringen:

Rubinstein 1959


Richter 1960


Horowitz 1965


Olejniczak, The Pianist soundtrack, 2002


Lang Lang, 2013, live Moskou
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 9982
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  MrJohn 09.08.13 16:02

Met dank aan Sokra voor de moeite om ook klassieke muziek onder de aandacht te brengen Very Happy 

Rubinstein heeft op het eerste gehoor de meest tere en zachtmoedige uitvoering, maar ik moet het allemaal nog eens op mijn gemak beluisteren.

Wordt vervolgd.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16669
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Dave Evans 09.08.13 17:44

Valt dit nu onder Ranking The Classical?

_________________
If music be the food of love, play on.
William Shakespeare
Dave Evans
Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25289
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Woonplaats : Meppel

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  sowhat 09.08.13 18:48

Ja, inderdaad: is dit Extra of In plaats van?

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18713
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Jan... 09.08.13 19:08

Is die klassieke meuk nou nog steeds niet onder de decoder gezet? Klassiek vind ik vermoeiend naar te luisteren en zeker zo'n uitgebreid piano-concert. Ik wens jullie veel genot en ik geef hier een 1 voor.
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  MrJohn 09.08.13 19:28

Goh wat een volwassen reactie, maar niet heus.

Je luistert er niet eens naar, want te vermoeiend. Stem dan gewoon niet, als je geen klassiek wilt Jan. Niemand verplicht je te ranken.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16669
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Jan... 10.08.13 10:53

Ik mag toch wel mijn mening geven? Ik hou hier niet van en geef dat gewoon door. Ik mag toch wel ranken en eigenlijk vraag ik me af wat er nou zo onvolwassen is aan mijn reactie. Het is misschien niet leuk dit te lezen als je er wel van houd, maar iedereen mag zijn mening geven.
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  MrJohn 10.08.13 12:05

Iedereen heeft recht op zijn of haar mening, ik ben het daar volledig mee eens. Het feit dat me stoorde was dat je zonder de verschillende uitvoeringen te beluisteren een 1 rankt, maar eigenlijk heb je ook daarin alle vrijheid. Per saldo is het ook nog eens eerlijker dan die inmiddels tweede anonieme 1.

Excuses voor mijn eerste emotionele reactie Jan.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16669
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Jan... 10.08.13 13:53

geeft niet, John. Ik vind het klasse hoe je gereageerd hebt, top!
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  MrJohn 10.08.13 18:49

Lang Lang heeft meestal een wat fellere aanslag van de toetsen, maar ik blijf bij mijn eerdere voorkeur van het mooi ingehouden spel van Rubinstein en geef daarvoor een 8.

Misschien wil Joyce ook haar oordeel geven, zij is een echte expert op het terrein van de klassieke muziek.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16669
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Gast 10.08.13 20:34

Ik ben niet zo onder de indruk van dit stuk eerlijk gezegd er zijn in mijn wereld en beleving wel fraaiere pianostukken dan deze maar goed dat is dus gewoon een kwestie van smaak, de ouwe Fredje krijgt voor zijn inspanningen echter niet meer dan een mager zesje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Frodo 13.08.13 16:28

Ik ga niet alle uitvoeringen luisteren; dat doe ik ook niet bij alle andere RTH's. Ik kies dus gewoon voor de eerste en rank die.
Die uitvoering vind ik geen uitschieter. Het is natuurlijk technisch goed gespeeld maar het brengt geen emotie bij mij naar boven.

Een 7.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7298
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Joostvdaa 14.08.13 15:11

Het toeval wil dat ik me door een aantal discussies met een goede vriend de laatste weken wat meer ben gaan verdiepen in de klassieke muziek. Chopin is daarbij ook al langs gekomen. Zojuist tijdens het werken de uitvoeringen niet allemaal integraal, maar wel voor een groot deel geluisterd, waardoor ik het denk ik redelijk kan vergelijken. Ik ben in zijn algemeenheid niet bijzonder onder de indruk van dit stuk. Ik kan me vinden in de mening van Frodo: het raakt me niet bijzonder, terwijl ik pianomuziek zeker kan waarderen. Ik geef hier een 5 voor. De verschillende uitvoeringen vind ik elkaar weinig ontlopen, maar misschien moet ik me daar nog beter in verdiepen.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 38
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op 23)

Bericht  kiske 14.08.13 15:44

alhoewel ik enkele klassieke werken wel kan waarderen , vind ik dit stuk niet mooi een mager 5 je
wel technisch knap om dit te kunnen spelen dat dan weer wel
kiske
kiske
Music-freak
Music-freak

Aantal berichten : 373
Registratiedatum : 10-03-13
Leeftijd : 59
Woonplaats : Noord-Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  sokratikos 14.08.13 20:11

Eerst over de vragen over deze klassieke RTH. Er is nog steeds geen besluit genomen om wel of niet een Ranking the Hits Classical in te voeren. Zover ik weet is de stand gelijk. Als het zo blijft, komt het aparte topic er dan niet. De naar mij idee daaruit volgende logische consequentie, is dat er dan zo nu en dan een klassiek muziekstuk in RTH voorbij kan komen. Inderdaad, in plaats van een ander muziekje. Dat is blijkbaar hoe de meerderheid op het forum het wil. Op het voor deze discussie bestemde topic is laatst enkele malen aangegeven om eens een keer een klassiek muziekje in de RTH te gooien en aan deze verzoeken heb ik met deze RTH van Chopin gehoor gegeven. Ik herinnerde me ineens weer dat het stuk een aantal maanden terug even in het nieuws was: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/215538

Over ballade 1 van Chopin. Ik heb de geplaatste uitvoeringen de afgelopen dagen beluisterd en die van Richter kwam daarbij als favoriet naar voren. Door het beluisteren van die verschillende uitvoeringen bleek het muziekje voor mij te groeien. Het weet me steeds meer te raken. Vooral dus in de uitvoering van Richter, waarin de melodieën het mooist uit de verf komen. In eerste instantie zou het een 5 of 6 zijn geworden, maar het krijgt uiteindelijk een 8
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 9982
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Mirrr 16.08.13 14:39

Ken niet veel klassiek, maar kan het soms wel waarderen, deze vind ik toch niet zo, een 5.....
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12061
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Paul 18.08.13 10:37

Pianoconcerten zitten bij mij onder de allergieknop. Ik vind het knap hoe goed sommige mensen op piano zijn (ik spel zelf ook piano). Maar dit soort concerten stonden bij ons vroeger altijd aan op zondagmiddag. En terwijl pa en ma een dutje deden in hun gemakkelije stoel moesten wij ons zachtjes voortbewegen door het huis. We mochten dus eigenlijk niets behalve stil zijn. Dat leverde deze allergie op... Een 5.
Paul
Paul
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5281
Registratiedatum : 19-12-08
Leeftijd : 64
Woonplaats : Landgraaf

https://www.paultjes-plaza.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Led-Zep 18.08.13 11:16

Wat een dodelijk saai deuntje is dit.

Een 1
Led-Zep
Led-Zep
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Woonplaats : Kempen

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23) Empty Re: *RTH* Chopin - Ballade No. 1 (op. 23)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum