*RTH* Anathema - Untouchable Part 1 & 2
+7
Mirrr
Frodo
Joostvdaa
sowhat
MrJohn
Roche
Dave Evans
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Untouchable Part 1 & 2'
*RTH* Anathema - Untouchable Part 1 & 2
[27-10-2014]
Dit is weer eens een lange [sorry Sowhat ]
Anathema is een Britse band uit Liverpool die tezamen met Paradise Lost en My Dying Bride het doommetal genre ontwikkelde. Eind jaren '90 evolueerde de band richting progressieve rock.
Anathema begon in 1990 als een death/doom metalband, in eerste instantie onder de naam 'Pagan Angel'. In november dat jaar nam de band hun eerste demo An Iliad of Woes op. De gebruikte mix van death en doom was nog niet eerder vertoond. Anathema werd gezien als één van de pioniers van dit genre, tezamen met My Dying Bride en Paradise Lost.
Begin 1991 nam de band hun huidige naam aan. Hun tweede demo, All Faith Is Lost, trok de aandacht van velen, waaronder Peaceville Records, die hen een contract aanbood. Bij Peaceville werd eerst The Crestfallen EP in november 1992 uitgebracht. Met dit materiaal op zak ging de band op tour met Cannibal Corpse.
Serenades, Anathema's debuutalbum, ontving aandacht in de mainstream. Anathema's eerste Europese tour was in 1994, waarna optredens volgden op het Independent Rock Festival in Brazilië.
In mei 1995 vertrok zanger Darren White. De rol van zanger werd vanaf nu door gitarist Vincent Cavanagh vervuld op het album Pentecost III (1995). Hij mocht zijn nieuwe rol waarmaken tijdens een tour met Cathedral in Engeland.
mooie live uitvoering
De ontwikkeling die Anathema in 2012 doormaakt als band blijft uitermate fascinerend. Na een schijf met bewerkingen van oud materiaal eind vorig jaar is dit weer een full-on nieuw album 'Weather Systems', waarop de Britten hun klankpalet uitbreiden. Het is niet verrassend dat de band daarbij niet verzandt in achtergrondmuziek, maar juist songs creëert die aandachtig luisteren vereisen. Een prachtig geproduceerd werk met muziek om je te raken, je op te pakken en mee te nemen naar alle kamers van de ziel.
Het recente live album, genaamd Untouchable is uitgebracht als een dubbel-vinyl album op 24 juni 2013. Het album is een opname van een speciaal gehouden optreden in het oude Romeinse theater van Philippopolis in 2012, waar de band werd begeleid door het Plovdiv Philharmonisch orkest. Het concert is daarna uitgebracht op blu-ray, dvd en cd onder de naam Universal.
*Bassist Jamie Cavanagh woont al tien jaar lang in Nederland, onder meer in Wissel (Epe) en Arnhem, en spreekt vloeiend Nederlands. Daarnaast spreekt hij ook plat Veluws.[bron?]
*In Anathema zitten twee familielijnen; Vincent, Danny en Jamie Cavanagh zijn broers, John en Lee Douglas zijn broer en zus.
*Zanger Vincent Cavanagh is de enige die altijd in de band is gebleven.
*Drie ex-bandleden van Anathema hebben in de band Cradle Of Filth gespeeld. Dit zijn Darren White, Dave Pybus en Les Smith
Overige projecten
Antimatter - Duncan Patterson & Mick Moss
Agua de Annique - Daniel Cavanagh & Anneke van Giersbergen
Leafblade - Daniel Cavanagh & Sean Jude
Dit is weer eens een lange [sorry Sowhat ]
Anathema is een Britse band uit Liverpool die tezamen met Paradise Lost en My Dying Bride het doommetal genre ontwikkelde. Eind jaren '90 evolueerde de band richting progressieve rock.
Anathema begon in 1990 als een death/doom metalband, in eerste instantie onder de naam 'Pagan Angel'. In november dat jaar nam de band hun eerste demo An Iliad of Woes op. De gebruikte mix van death en doom was nog niet eerder vertoond. Anathema werd gezien als één van de pioniers van dit genre, tezamen met My Dying Bride en Paradise Lost.
Begin 1991 nam de band hun huidige naam aan. Hun tweede demo, All Faith Is Lost, trok de aandacht van velen, waaronder Peaceville Records, die hen een contract aanbood. Bij Peaceville werd eerst The Crestfallen EP in november 1992 uitgebracht. Met dit materiaal op zak ging de band op tour met Cannibal Corpse.
Serenades, Anathema's debuutalbum, ontving aandacht in de mainstream. Anathema's eerste Europese tour was in 1994, waarna optredens volgden op het Independent Rock Festival in Brazilië.
In mei 1995 vertrok zanger Darren White. De rol van zanger werd vanaf nu door gitarist Vincent Cavanagh vervuld op het album Pentecost III (1995). Hij mocht zijn nieuwe rol waarmaken tijdens een tour met Cathedral in Engeland.
mooie live uitvoering
De ontwikkeling die Anathema in 2012 doormaakt als band blijft uitermate fascinerend. Na een schijf met bewerkingen van oud materiaal eind vorig jaar is dit weer een full-on nieuw album 'Weather Systems', waarop de Britten hun klankpalet uitbreiden. Het is niet verrassend dat de band daarbij niet verzandt in achtergrondmuziek, maar juist songs creëert die aandachtig luisteren vereisen. Een prachtig geproduceerd werk met muziek om je te raken, je op te pakken en mee te nemen naar alle kamers van de ziel.
Het recente live album, genaamd Untouchable is uitgebracht als een dubbel-vinyl album op 24 juni 2013. Het album is een opname van een speciaal gehouden optreden in het oude Romeinse theater van Philippopolis in 2012, waar de band werd begeleid door het Plovdiv Philharmonisch orkest. Het concert is daarna uitgebracht op blu-ray, dvd en cd onder de naam Universal.
*Bassist Jamie Cavanagh woont al tien jaar lang in Nederland, onder meer in Wissel (Epe) en Arnhem, en spreekt vloeiend Nederlands. Daarnaast spreekt hij ook plat Veluws.[bron?]
*In Anathema zitten twee familielijnen; Vincent, Danny en Jamie Cavanagh zijn broers, John en Lee Douglas zijn broer en zus.
*Zanger Vincent Cavanagh is de enige die altijd in de band is gebleven.
*Drie ex-bandleden van Anathema hebben in de band Cradle Of Filth gespeeld. Dit zijn Darren White, Dave Pybus en Les Smith
Overige projecten
Antimatter - Duncan Patterson & Mick Moss
Agua de Annique - Daniel Cavanagh & Anneke van Giersbergen
Leafblade - Daniel Cavanagh & Sean Jude
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Anathema - Untouchable Part 1 & 2
Prachtuitvoering...prachtnummer....een dikke 9.
Roche- Beheerder
- Aantal berichten : 3556
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 68
Heerlijke prog rock band, die niet voor niets mijn lijst siert. Zinderend ritme verveelt nooit en houdt de luisteraar geboeid. Het tomeloze verlangen spreekt van de eerste tot de laatste seconde.
Meer kun je niet verlangen van muziek !
Een 10.
Meer kun je niet verlangen van muziek !
Een 10.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74
Dit is best wel gevarieerd, maar daar heb je niets aan als je, zoals ik, gewoon niet van dit soort muziek houd. 4
Leeftijd : 67
Dit is ook niet helemaal mijn ding, maar ik vind het een stuk beter dan de paar andere nummers die ik van de band ken. Het eerste deel vind ik zelfs behoorlijk goed, het tweede een stuk minder met dat saaie middenstuk. Dat maakt alles bij elkaar een 6.
Redelijk nummer maar ik vind eerlijk gezegd dat er voor een nummer van 12 minuten veel te weinig variatie in zit.
Ze zullen het met een keurige 7 moeten doen.
Goeie band met mooie muziek dat ik nu beetje aan het ontdekken ben, voor deze een 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Als bepaald geen liefhebber in dit genre moet ik zeggen dat dit toch wel een sterk staaltje is. Althans, het eerste deel. Het tweede deel is weinig onderscheidend en te langdradig.
Bij elkaar een ruime 6.
Bij elkaar een ruime 6.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Zie "John en Roche" voor de veren die her en der terecht worden ingestoken een 10 van deze zijde.
Gast- Gast
Na 6 minuten hadden ze dit nummer wel af kunnen kappen. De rest voegde niets toe. Desondanks een aardig nummer! Een 7
Gast- Gast
Niet de progrock waar ik van hou. Part 1 vind ik wat eentonig, niet slecht/irritant en niet bijzonder. Part 2 heeft een dynamiek die wat wegheeft van Dreaming Light, spreekt me meer aan dan part 1 maar is vergeleken met hun beste toch een stuk minder. Al met al een iets naar boven afgeronde 6
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Frodo schreef:Redelijk nummer maar ik vind eerlijk gezegd dat er voor een nummer van 12 minuten veel te weinig variatie in zit.
Dat ik vind ik nou ook Frodo!
Een 5
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Leeftijd : 68
Maar wat heb ik een fantastische live uitvoering gisteren gezien!!!!
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Anathema - Dreaming Light
» *RTH* Orbital - The Box (part 2)
» *RTH* Strawbs – Part of the union
» *RTH* Ambrosia - The biggest part of me
» Uitzendingen Oktober
» *RTH* Orbital - The Box (part 2)
» *RTH* Strawbs – Part of the union
» *RTH* Ambrosia - The biggest part of me