*RTH* Group 1850 - Purple sky
+7
Dave Evans
Joostvdaa
Miennnn
Mirrr
MrJohn
sowhat
sokratikos
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is je cijfer voor "Group 1850 - Purple sky" ?
*RTH* Group 1850 - Purple sky
[21-08-2014]
Verzoekje
Group 1850 (soms ook Groep 1850) is een Nederlandse psychedelische groep, voortgekomen uit de Haagse band The Klits. Ze bestond van 1966 tot 1976. Group 1850 is opgericht door Daniel (Dean) van Bergen (7 augustus 1947- 1 december 2012) en Peter Sjardin, die eind jaren zestig en begin jaren '70 drie lp's maakten. Na de eerste 2 lp's stapte Van Bergen uit de band.
Het werk van Group 1850 omvat overstuurde versterkers, experimenten met vreemde klanken, meerstemmige zang, Arabische gitaarsolo van Van Bergen (op Dream of the future), snel wisselende ritmes, tapeloops en andere trucs met bandrecorders (stemmen op verschillende snelheden), Gregoriaans aandoende koren en zang, blazers, etc.
Op Mother No-head uit 1967 wordt de solozang door hun producer Hans van Hemert ingezongen. Het Urker Mannenkoor zingt mee op de achtergrond.
Na 1974 werd Group 1850 meer een project rond Sjardin, te weten STS (Sjardins Terrible Surprise). Hierin onder anderen Robbie Schmitsz, destijds Sjardins vriendin en door hem persoonlijk opgeleid, die samen met Elle Elbertsen een dameskoortje (later bekend als de Bombita's bij Herman Brood) vormde.
Op een internetsite kondigde Sjardin, zonder medeweten van de oud-bandleden, in 2004 de release van achtergebleven opnamen uit de Agemo's trip to mother earth- en Paradise now-periode aan.
We ranken van Group 1850 het slotnummer van hun album Paradise Now uit 1969 getiteld "Purple Sky"
Verzoekje
Group 1850 (soms ook Groep 1850) is een Nederlandse psychedelische groep, voortgekomen uit de Haagse band The Klits. Ze bestond van 1966 tot 1976. Group 1850 is opgericht door Daniel (Dean) van Bergen (7 augustus 1947- 1 december 2012) en Peter Sjardin, die eind jaren zestig en begin jaren '70 drie lp's maakten. Na de eerste 2 lp's stapte Van Bergen uit de band.
Het werk van Group 1850 omvat overstuurde versterkers, experimenten met vreemde klanken, meerstemmige zang, Arabische gitaarsolo van Van Bergen (op Dream of the future), snel wisselende ritmes, tapeloops en andere trucs met bandrecorders (stemmen op verschillende snelheden), Gregoriaans aandoende koren en zang, blazers, etc.
Op Mother No-head uit 1967 wordt de solozang door hun producer Hans van Hemert ingezongen. Het Urker Mannenkoor zingt mee op de achtergrond.
Na 1974 werd Group 1850 meer een project rond Sjardin, te weten STS (Sjardins Terrible Surprise). Hierin onder anderen Robbie Schmitsz, destijds Sjardins vriendin en door hem persoonlijk opgeleid, die samen met Elle Elbertsen een dameskoortje (later bekend als de Bombita's bij Herman Brood) vormde.
Op een internetsite kondigde Sjardin, zonder medeweten van de oud-bandleden, in 2004 de release van achtergebleven opnamen uit de Agemo's trip to mother earth- en Paradise now-periode aan.
We ranken van Group 1850 het slotnummer van hun album Paradise Now uit 1969 getiteld "Purple Sky"
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Re: *RTH* Group 1850 - Purple sky
Niet aan mij besteed: veel te vaag, veel te rommelig, veel te lang. 2
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Prachtige experimentele muziek in een al even fraaie setting met indrukwekkende aangehouden solo's. Ik hoor invloeden van o.a. Jimi en de oude Grateful Dead uit de sixties
Een 9.
Een 9.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Klinkt wel lekker, een 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
MrJohn schreef:Prachtige experimentele muziek in een al even fraaie setting met indrukwekkende aangehouden solo's. Ik hoor invloeden van o.a. Jimi en de oude Grateful Dead uit de sixties
Een 9.
Ik ben het weleens met John, maar van mij krijgen ze een 7!
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Leeftijd : 68
Er is op zich niet zoveel mis mee, behalve dan dat het te lang is. Toch weet het geheel me onvoldoende te boeien en doen de drum- en gitaarsolo's me wat clichématig aan.
Een 5.
Een 5.
Ja ik zou het graag anders willen zeggen, maar het boeit voor geen meter. Muziek is zo ontieglijk saai dat je zelfs The Shorts nog leuk gaat vinden! En dat kan toch niet de bedoeling zijn
Edit: een 2
Edit: een 2
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Fijne plaat die wat mij betreft na een dikke 5 minuten wel klaar was. Door de rommelige, en volstrekt niet imponerende drumsolo doen ze afbreuk aan die eerste dikke 5 minuten. Na de drumsolo zit je dan ook niet meer te wachten op de laatste minuten die feitelijk neerkomen op een reprise.
Ze hebben trouwens wel heel goed naar Jimi geluisterd. Al met al een 7.
Ze hebben trouwens wel heel goed naar Jimi geluisterd. Al met al een 7.
Tja, lastig deze plaat. Het zit ambitieus in elkaar, past fantastisch in een tijd met dit soort grote platen, soms denk je helemaal YES, maar het heeft ook een hoop manco's die hier door velen al zijn aangestipt. Een 7 en absoluut leuk dat dit nummer er bij zit in de RTH.
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Leuke ontdekking van een NLse psychedelische band, waarvoor dank aan de aanvrager
Al ben ik er lang niet zo enthousiast over als vorig jaar over de ontdekking van de NLse band Cargo
Door de uitgesponnen solo´s en de psychedelische sfeer komt bij mij steeds de (vooral sferische) vergelijking op met Mind Flowers (1968) van Ultimate Spinach. Het probleem met deze vergelijking voor de RTH is dat dit toont dat het nummer van Group 1850 een stuk minder is. Het mist dynamiek, een verzorgde(re) opbouw. Het mist daarin een zangpartij die ook echt meedoet. De sfeer van de RTH vergoed veel, evenals de geslaagde stukken van het experiment waar de gitaar en bas erg mooi samen gaan. Maar er zijn ook minder geslaagde stukken van het experiment, en de drumsolo is idd niet heel bijzonder. Group 1850 mag tevreden zijn met een 7
Al ben ik er lang niet zo enthousiast over als vorig jaar over de ontdekking van de NLse band Cargo
Door de uitgesponnen solo´s en de psychedelische sfeer komt bij mij steeds de (vooral sferische) vergelijking op met Mind Flowers (1968) van Ultimate Spinach. Het probleem met deze vergelijking voor de RTH is dat dit toont dat het nummer van Group 1850 een stuk minder is. Het mist dynamiek, een verzorgde(re) opbouw. Het mist daarin een zangpartij die ook echt meedoet. De sfeer van de RTH vergoed veel, evenals de geslaagde stukken van het experiment waar de gitaar en bas erg mooi samen gaan. Maar er zijn ook minder geslaagde stukken van het experiment, en de drumsolo is idd niet heel bijzonder. Group 1850 mag tevreden zijn met een 7
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Ik ben het helemaal maar dan ook helemaal eens met onze Dave. 2
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Ik ben absoluut paranoia en terecht. Zonet deed de deurbel van mijn buurvrouw het niet. Roest, zo bleek. Vervangen! Direct, met mijn eigen deurbel, dus nu heb ik geen deurbel meer. Mijn buurvrouw is mijn huurster ook, dus ik ben direct verantwoordelijk voor de werking van haar deurbel en nu werkt haar deurbel wel, alleen mijn deurbel niet meer. Mijn deurbel werkt wel, maar dan moet je de twee draadjes uit de muur tegen elkaar houden met je vingers en dat vinden bellers eng, er gebeurt niets maar het is elektrisch en dus is het eng voor bellers.
Maar goed, on topic. Voor het zijnde Nederlands 0 punten, voor het zijnde psychedelisch 1 punt, voor de drumsolo met stereo-effect 2 punten, voor het liedje 1 punt, voor alle andere rommel 1 punt...
Een 5, dus!
Maar goed, on topic. Voor het zijnde Nederlands 0 punten, voor het zijnde psychedelisch 1 punt, voor de drumsolo met stereo-effect 2 punten, voor het liedje 1 punt, voor alle andere rommel 1 punt...
Een 5, dus!
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 64
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Groep 1850 – Mother No-head
» *RTH* Spencer Davis Group - I'm a man
» *RTH* Patti Smith Group - Because the night
» *RTH* Deep Purple - Burn
» *RTH* Deep Purple - Black night
» *RTH* Spencer Davis Group - I'm a man