*RTH* Alquin - Wheelchair groupie
+11
sokratikos
Vleertje
forzautregivo
Mirrr
MrJohn
Ries
Joostvdaa
Jan...
PPProfessor
sowhat
Dave Evans
15 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Wheelchair groupie'
*RTH* Alquin - Wheelchair groupie
[25-07-2014]
Draaide hem zaterdag nog voor Mirrr Maar ze heeft hem vast niet meer gehoord!
Alquin (spreek uit: 'Elkwhin) was een Nederlandse popgroep uit Delft, die in de jaren zeventig bekendheid genoot met progressieve rock. In 2003 had de band een comeback in vrijwel ongewijzigde bezetting. Sindsdien zijn drie cd's uitgebracht. In 2012 besloot de band voorlopig te stoppen met optredens.
live, audio is helaas minder!
Alquin werd in 1971 opgericht als studentenband. Alle leden van de band, op bassist Hein Mars na, studeerden bouwkunde aan de toenmalige TH Delft, en de groep repeteerde in KSS Alcuin, de sociëteit van de studentenvereniging KSV Sanctus Virgilius in het voormalige Sint-Barbaraklooster. Aanvankelijk noemde de groep zich Threshold Fear, en onder die naam werd in 1971 ook hun eerste single uitgebracht. De band kreeg al snel een platencontract aangeboden door Polydor en wijzigde haar naam in Alquin omdat die naam internationaal beter zou aanslaan.[1][2]
Het eerste album van Alquin verscheen in 1972, en droeg de titel Marks. Deze elpee werd geproduceerd door Hans van Oosterhout (Supersister). Het jaar daarop bracht de groep Mountain Queen uit - geproduceerd door Derek Lawrence, onder meer producer van Deep Purple - en trad de band op op het Pinkpop festival. Van dat live-optreden is in 2005 het onbekende nummer A song to wake up a friend voor de verzamel-CD VPRO Nederpop 1968-1975 geselecteerd. De groep timmerde internationaal aan de weg met tournees in Engeland, Duitsland en Frankrijk.
Alquin in Hilversum (1974)
Na The Mountain Queen en de buitenlandse tournees ontstond het verlangen naar een wat directere 'rock'-feel in de muziek. Dat uitte zich in kortere nummers en het aantrekken van zanger Michel van Dijk in 1974. Saxofonist en parttime zanger Job Tarenskeen nam de drums over van Paul Weststrate. In deze samenstelling werd in 1975 het derde album opgenomen: Nobody Can Wait Forever. Het werd geproduceerd door Rodger Bain, bekend van Black Sabbath, Budgie en Barclay James Harvest. Paul Weststrate speelde nog wel mee op de meeste nummers van de plaat. Van dit album werd het nummer Wheelchair Groupie als single uitgebracht, wat het bekendste nummer van Alquin zou worden. Het stond in de Top 2000 van 2010 op positie 974. In Muziekkrant Oor werd Nobody Can Wait Forever later uitgeroepen tot een van de beste Nederlandse rockplaten van de jaren zeventig.
In 1976 volgde het album Best Kept Secret, waarop de muziek wat meer in de funk-richting gaat, die op dat moment erg in de mode was. Bassist Hein Mars was inmiddels opgevolgd door Jan Visser, afkomstig uit de George Baker Selection en Dizzy Man's Band. Het album werd geproduceerd door Vic Smith en Alquin samen. Alquin bracht in dat jaar ook het livealbum On Tour uit dat een goede indruk geeft van de kracht van de band in die tijd. Een Amerikaanse tournee lag in het verschiet maar ging op het laatste moment niet door. De frustratie hierover liep zo hoog op dat de band het uiteindelijk voor gezien hield. In 1977 bracht platenmaatschappij Polydor nog de verzamel-elpee Crash! uit.
Inmiddels was het muzikale klimaat helemaal omgeslagen. Progressieve rock was uit en punk was de nieuwe mode. Gitarist en belangrijkste componist Ferdinand Bakker en drummer Job Tarenskeen richtten The Meteors op, die makkelijk toegankelijke, new wave-achtige rock speelde. Veel oude Alquin-fans verlieten al na een paar nummers teleurgesteld de zaal.
In 1990 bracht platenmaatschappij Polydor de platen Marks en Mountain Queen tezamen op één cd uit. Hetzelfde gebeurde met Nobody Can Wait Forever en Best Kept Secret. Alleen werd van de laatste LP het nummer Amy wegens ruimtegebrek niet op de cd gezet.
interview met leden van Alquin
De groep maakte in 2003 een comeback. In dat jaar werd onder de titel One More Night een dvd uitgebracht met opnamen van recente concerten, in vrijwel ongewijzigde bezetting. Ook een gelijknamige dubbel-cd verscheen, met dezelfde nummers. In mei 2004 verscheen de dvd Pinkpop The Vintage Years 1970 - 1974 waarop enkele nummers van het optreden van Alquin in 1973 zijn te zien.
In 2005 verscheen een album met nieuw materiaal, Blue Planet. De tweede cd van de heropgerichte Alquin, Sailors and Sinners, kwam uit in september 2009. De band besloot in 2012 om voorlopig te stoppen met optredens.
De oorspronkelijke bezetting bestond uit Ferdinand Bakker (gitaar, piano, viool en zang), Dick Franssen (orgel, piano en Wurlitzer), Hein Mars (basgitaar), Ronald Ottenhoff (saxofoon en fluit), Job Tarenskeen (zang, saxofoon, slagwerk en percussie) en Paul Weststrate (slagwerk). Sinds 2003 bestaat Alquin uit gitarist Ferdinand Bakker, zanger Michel van Dijk, fluitist/saxofonist Ronald Ottenhoff, basgitarist Walter Latuperissa, toetsenist Dick Franssen en drummer Job Tarenskeen.
Draaide hem zaterdag nog voor Mirrr Maar ze heeft hem vast niet meer gehoord!
Alquin (spreek uit: 'Elkwhin) was een Nederlandse popgroep uit Delft, die in de jaren zeventig bekendheid genoot met progressieve rock. In 2003 had de band een comeback in vrijwel ongewijzigde bezetting. Sindsdien zijn drie cd's uitgebracht. In 2012 besloot de band voorlopig te stoppen met optredens.
live, audio is helaas minder!
Alquin werd in 1971 opgericht als studentenband. Alle leden van de band, op bassist Hein Mars na, studeerden bouwkunde aan de toenmalige TH Delft, en de groep repeteerde in KSS Alcuin, de sociëteit van de studentenvereniging KSV Sanctus Virgilius in het voormalige Sint-Barbaraklooster. Aanvankelijk noemde de groep zich Threshold Fear, en onder die naam werd in 1971 ook hun eerste single uitgebracht. De band kreeg al snel een platencontract aangeboden door Polydor en wijzigde haar naam in Alquin omdat die naam internationaal beter zou aanslaan.[1][2]
Het eerste album van Alquin verscheen in 1972, en droeg de titel Marks. Deze elpee werd geproduceerd door Hans van Oosterhout (Supersister). Het jaar daarop bracht de groep Mountain Queen uit - geproduceerd door Derek Lawrence, onder meer producer van Deep Purple - en trad de band op op het Pinkpop festival. Van dat live-optreden is in 2005 het onbekende nummer A song to wake up a friend voor de verzamel-CD VPRO Nederpop 1968-1975 geselecteerd. De groep timmerde internationaal aan de weg met tournees in Engeland, Duitsland en Frankrijk.
Alquin in Hilversum (1974)
Na The Mountain Queen en de buitenlandse tournees ontstond het verlangen naar een wat directere 'rock'-feel in de muziek. Dat uitte zich in kortere nummers en het aantrekken van zanger Michel van Dijk in 1974. Saxofonist en parttime zanger Job Tarenskeen nam de drums over van Paul Weststrate. In deze samenstelling werd in 1975 het derde album opgenomen: Nobody Can Wait Forever. Het werd geproduceerd door Rodger Bain, bekend van Black Sabbath, Budgie en Barclay James Harvest. Paul Weststrate speelde nog wel mee op de meeste nummers van de plaat. Van dit album werd het nummer Wheelchair Groupie als single uitgebracht, wat het bekendste nummer van Alquin zou worden. Het stond in de Top 2000 van 2010 op positie 974. In Muziekkrant Oor werd Nobody Can Wait Forever later uitgeroepen tot een van de beste Nederlandse rockplaten van de jaren zeventig.
In 1976 volgde het album Best Kept Secret, waarop de muziek wat meer in de funk-richting gaat, die op dat moment erg in de mode was. Bassist Hein Mars was inmiddels opgevolgd door Jan Visser, afkomstig uit de George Baker Selection en Dizzy Man's Band. Het album werd geproduceerd door Vic Smith en Alquin samen. Alquin bracht in dat jaar ook het livealbum On Tour uit dat een goede indruk geeft van de kracht van de band in die tijd. Een Amerikaanse tournee lag in het verschiet maar ging op het laatste moment niet door. De frustratie hierover liep zo hoog op dat de band het uiteindelijk voor gezien hield. In 1977 bracht platenmaatschappij Polydor nog de verzamel-elpee Crash! uit.
Inmiddels was het muzikale klimaat helemaal omgeslagen. Progressieve rock was uit en punk was de nieuwe mode. Gitarist en belangrijkste componist Ferdinand Bakker en drummer Job Tarenskeen richtten The Meteors op, die makkelijk toegankelijke, new wave-achtige rock speelde. Veel oude Alquin-fans verlieten al na een paar nummers teleurgesteld de zaal.
In 1990 bracht platenmaatschappij Polydor de platen Marks en Mountain Queen tezamen op één cd uit. Hetzelfde gebeurde met Nobody Can Wait Forever en Best Kept Secret. Alleen werd van de laatste LP het nummer Amy wegens ruimtegebrek niet op de cd gezet.
interview met leden van Alquin
De groep maakte in 2003 een comeback. In dat jaar werd onder de titel One More Night een dvd uitgebracht met opnamen van recente concerten, in vrijwel ongewijzigde bezetting. Ook een gelijknamige dubbel-cd verscheen, met dezelfde nummers. In mei 2004 verscheen de dvd Pinkpop The Vintage Years 1970 - 1974 waarop enkele nummers van het optreden van Alquin in 1973 zijn te zien.
In 2005 verscheen een album met nieuw materiaal, Blue Planet. De tweede cd van de heropgerichte Alquin, Sailors and Sinners, kwam uit in september 2009. De band besloot in 2012 om voorlopig te stoppen met optredens.
De oorspronkelijke bezetting bestond uit Ferdinand Bakker (gitaar, piano, viool en zang), Dick Franssen (orgel, piano en Wurlitzer), Hein Mars (basgitaar), Ronald Ottenhoff (saxofoon en fluit), Job Tarenskeen (zang, saxofoon, slagwerk en percussie) en Paul Weststrate (slagwerk). Sinds 2003 bestaat Alquin uit gitarist Ferdinand Bakker, zanger Michel van Dijk, fluitist/saxofonist Ronald Ottenhoff, basgitarist Walter Latuperissa, toetsenist Dick Franssen en drummer Job Tarenskeen.
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Alquin - Wheelchair groupie
Mooi nummer. Staat in de SW1000. 8
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Een van de allerbeste platen van Nederlandse bodem. Grijs gedraaid destijds en nog steeds, en hoog in de PPProfessor-iTunes-top600.
10
10
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Het zal wel weer superlatieven regenen, maar ik krijg altijd de kriebels van dit soort Nederpop. Het zit er altijd dik bovenop, het is onsamenhangend en ongelooflijk gedateerd. Blijkbaar alleen leuk als je dit bewust hebt meegemaakt, maar ik vind het vreselijk.
Azijnpot strikes again. Sorry jongens maar het is niet anders.
Een 1/2 naar boven afgerond.
Azijnpot strikes again. Sorry jongens maar het is niet anders.
Een 1/2 naar boven afgerond.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
@Jan1966
Ergens snap ik wel wat je bedoeld maar aan de andere zijde als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk is er ook een hele hoop muziek die ik schitterend vind en ook niet bewust heb meegemaakt, denk aan klassiek, oude blues, jaren 50 enzovoort en als ik het dan zo bekijk snap ik het ergens weer niet helemaal maar oke.
Dit nummer komt van een van de allerbeste albums ooit door een Nederlandse band gemaakt, het gehele album kan ik nog steeds na al die jaren moeiteloos beluisteren en van genieten waarbij ik wel vind dat dit nummer eigenlijk het zwakste is van "Nobody can wait forever" zoals dat album dus heet.
Jammer genoeg leed deze band aan wat ik voor het gemak maar de "hollandse ziekte" noem, slecht management, een opvolger die nog geen kwart van de kwaliteit van dit album bezat en ook het feit dat een van de beste bassisten die ik ooit hoorde ene Hein Mars vlak na of zelfs al tijdens de opnames van dit album de band verliet wat kwalitatief best wel een forse muzikale aderlating betekende voor de band Alquin.
Op zich wel jammer want ik ben en blijf ervan overtuigd dat dit album had kunnen zorgen voor een grote internationale doorbraak want alles wat daarvoor nodig was werd geleverd maar ja allemaal water onder de brug inmiddels.
Het blijft eeuwig zonde want als je nu de zanger neemt bijvoorbeeld oftewel Michel van Dijk die levert op dit album een absolute topprestatie en zijn ietwat schurende stem past perfect bij de muziek, overigens de liefhebbers verwijs ik graag naar het soloalbum van ene Rinus Gerritsen van de Earring waar wederom deze Michel van Dijk laat horen een van de meest onderschatte zangers van dit landje te zijn geweest.
Enfin het album als geheel krijgt een 10 en dit nummer een 9.
Gast- Gast
Zowel de superlatieven als de azijnpotten kan ik bij dit nummer niet volgen. Ik vind dit gewoon een leuk plaatje, niks bijzonders, en geef een kleine 7.
Net als Jan1966 heb ik eigenlijk niets tot weinig met Nederlandse bands uit de jaren 70. Vind het vaak ietwat zwaar op de hand. Het zal allemaal muzikaal wel kloppen en, durf ik het te zeggen? Ja ik het durf het te zeggen, virtuoos. Zal allemaal wel, ik vind het niks. Een 3!
Laatst aangepast door Richie39 op 30.07.14 8:43; in totaal 1 keer bewerkt
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Gekunstelde muziek, zichzelf overschreeuwende en sterk overschatte band. Do I need to say more ?
Een 4.
Een 4.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Helaas heb ik die niet meer gehoord Dave maar was wel toepasselijk ja
Dit nummer krijgt van mij een dikke 7
Dit nummer krijgt van mij een dikke 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Kwalitatief zit het wel oké in elkaar, maar het is ergens ook wel weer erg makkelijk scoren. De saxofoon is wel heel lekker. 6
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
NLse progrockband die ik pas enkele jaren ken, via Dutchzaphod en sowhat. Van wat ik reeds aan albums gehoord heb, summier nog, staan er leuke nummers tussen. Voor mij een band om nog verder te ontdekken. Deze RTH krijgt een ruime 7
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Topnummer van toonaangevende band uit de jaren 70. Heb ze een paar jaar geleden nog live mogen bewonderen en dat viel niet tegen.
Dikke 8 voor dit fijne nummer.
De solo aan het eind trekt dit niemendalletje nog net naar een voldoende.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Frodo schreef:Topnummer van toonaangevende band uit de jaren 70. Heb ze een paar jaar geleden nog live mogen bewonderen en dat viel niet tegen.
Jaaaaaaaaa Frodo! Ik heb ze ook een keer live gezien in Den Haag!
Een 8 ook van mij.
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Leeftijd : 68
Goede Band , dit nummer vind ik wat minder; ik geef een 7
kiske- Music-freak
- Aantal berichten : 373
Registratiedatum : 10-03-13
Leeftijd : 59
Pagina 1 van 1