Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» November 2024
*RTH* Karnivool - Themata EmptyVandaag om 7:40 van Ries

» PreParty 13.00-16.00
*RTH* Karnivool - Themata EmptyGisteren om 16:09 van Ries

» V500 2024 - De Lijst
*RTH* Karnivool - Themata Empty21.11.24 23:05 van MrJohn

» Mijn Muzikale Horizon
*RTH* Karnivool - Themata Empty21.11.24 19:55 van Timmus

» Wo 20-11 Sokra zaagt door
*RTH* Karnivool - Themata Empty21.11.24 19:28 van sokratikos

» Di. 19 nov. Roche draait verder.
*RTH* Karnivool - Themata Empty19.11.24 13:29 van Roche

» *RTH* Grace Slick & Paul Kantner - Silver Spoon
*RTH* Karnivool - Themata Empty18.11.24 17:13 van sokratikos

» *RTH* Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
*RTH* Karnivool - Themata Empty18.11.24 16:59 van sokratikos

» *RTH* Natalie Merchant - Carnival
*RTH* Karnivool - Themata Empty18.11.24 16:45 van sokratikos

» *RTH* Fredrika Stahl - Oh Sunny Sunny Day
*RTH* Karnivool - Themata Empty18.11.24 16:25 van sokratikos

» !8 nov. Top 40
*RTH* Karnivool - Themata Empty18.11.24 11:30 van Roche

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
*RTH* Karnivool - Themata Empty16.11.24 23:23 van Mirrr

» *RTH* Michael Bublé – Santa Claus is coming to town
*RTH* Karnivool - Themata Empty16.11.24 23:22 van Mirrr

» Za. 16 november: Orinoco Weekendsjooww
*RTH* Karnivool - Themata Empty16.11.24 20:03 van Grafmat

» *RTH* Spirit of St Louis – Down by the radio
*RTH* Karnivool - Themata Empty16.11.24 14:53 van Mirrr

» *RTH* Pussy Riot – Make America great again
*RTH* Karnivool - Themata Empty16.11.24 14:52 van Mirrr

» *RTH* Temptations – Law of the land
*RTH* Karnivool - Themata Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Ennio Morricone – Once upon a time in the West
*RTH* Karnivool - Themata Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Damned – In dulco decorum
*RTH* Karnivool - Themata Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

» *RTH* Paula Abdul – Straight up
*RTH* Karnivool - Themata Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

*RTH* Karnivool - Themata

+12
Timmus
Dave Evans
Roche
Grafmat
Vleertje
PPProfessor
Ries
sowhat
Joostvdaa
Frodo
Miennnn
sokratikos
16 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Karnivool - Themata" ?

*RTH* Karnivool - Themata Vote_lcap6%*RTH* Karnivool - Themata Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Karnivool - Themata Vote_lcap0%*RTH* Karnivool - Themata Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
[ 1 ]
[ 0 ]
[ 1 ]
*RTH* Karnivool - Themata Vote_lcap11%*RTH* Karnivool - Themata Vote_rcap 11% 
[ 2 ]
*RTH* Karnivool - Themata Vote_lcap33%*RTH* Karnivool - Themata Vote_rcap 33% 
[ 6 ]
*RTH* Karnivool - Themata Vote_lcap17%*RTH* Karnivool - Themata Vote_rcap 17% 
[ 3 ]
*RTH* Karnivool - Themata Vote_lcap21%*RTH* Karnivool - Themata Vote_rcap 21% 
[ 4 ]
[ 0 ]

Totaal aantal stemmen : 18

Enquête gesloten

*RTH* Karnivool - Themata Empty *RTH* Karnivool - Themata

Bericht  sokratikos 22.07.14 1:21

[20-07-2014]

Karnivool is een Australische alternative metal-/progressive rock-band opgericht in Perth in 1997. De groep bestaat momenteel uit Ian Kenny op zang, Drew Goddard en Mark Hosking op gitaar, Jon Stockman op bas en Steve Judd op drums.  Karnivool kwam voort uit een band die Kenny en Goddard vormden tijdens hun middelbare school.

Vroege jaren (1997-2003)

Karnivool ontwikkelde zich uit een high school band opgericht in 1997 in Perth, West-Australië, die op feesten speelde met een set van covers van Nirvana en Carcass, plus enkele eigen composities.  In 1998 veranderde de zanger Ian Kenny hun set in geheel originele songs, ontdeed zich van alle vroegere bandleden en veranderde de bandnaam officieel naar Karnivool, afgeleid van een lokale anekdotische beschrijving dat de oorspronkelijke leden "een stelletje clowns" waren.

Tussen 1998 en 2004 onderging de band een aantal line-up wisselingen. In 1998 bestond Karnivool uit Ian Kenny op lead vocals, Andrew "Drew" Goddard op lead gitaar, Andrew Brown op bas en Brett McKenzie op drums. In 2000 werd Brown vervangen door Jon Stockman en, kort daarna, verliet McKenzie de band voor Ray Hawking op drums.  Mark Hosking trad toe als ritmegitarist in 2003 en eind 2004 verving Steve Judd als drummer Hawking.  Met ingang van 2004 bestaat de line-up uit Kenny, Goddard, Hosking, Stockman en Judd.

In 1999 bracht de band hun titelloze debuutep Karnivool uit. Deze bestond uit vier nummers: "Fool Me", "Konkrete Seed", "Box" en "Some more of the same". Deze ep heeft een aanzienlijke hoeveelheid van de erkenning niet ontvangen, waardoor veel winkels en archieven hun tweede ep Persona, uitgebracht in maart 2001, noteerden als hun eerste plaat. Persona bestaat uit vier nieuwe nummers en een heruitgave van het lied "Some more of the same" van de eerste ep.

Na het uitbrengen van Persona, won de band de West-Australische Staat Finale van de Nationale Campus Band Competition en streden in de Nationale Finale gehouden in Hobart, Tasmanië. In oktober 2001 werd de band gekozen als support act van de Rollins Band, maar door de financiële ineenstorting van Ansett-vliegtuigfabriek, werden Henry Rollins en zijn band gedwongen om hun Perth-show te annuleren. Aan het einde van 2001 speelde de band als support act van Fear Factory .

Themata (2004-2007)

Goddard schreef de nummers voor Karnivool´s eerste album Themata en hij verklaarde dat ze nummers van Themata pas samen als band speelden nadat het was opgenomen. Het album is geproduceerd door Forrester Savel. Goddard schreef niet alleen alle nummers van het album en speelde gitaar, maar speelde ook drums op elke track behalve "L1fel1ke", omdat Judd nog niet bij de band zat. Themata werd onafhankelijk op 7 februari 2005 uitgebracht, en werd via MGM Distribution verspreid.  Op 23 augustus 2006 tekende Karnivool een licentieovereenkomst met Bieler Bros Records, een Amerikaanse indie-label. Het album werd uitgegeven in de VS op 10 april 2007 en in het Verenigd Koninkrijk op 7 mei. De band bracht ook opnieuw de Persona-ep uit op 12 december 2007, na het succes van Themata.

Karnivool voltooide de 'Homeland Security Tour' kort na de release van Themata. In het najaar van 2007 speelden ze met de 'Great American Rampage Tour' in Noord-Amerika.  Gedurende deze periode droeg Karnivool ook een cover bij van Gotye 's nummer "The Only Way" op het album Mixed Blood, dat covers en remixes van nummers bevat van Gotye´s albums Boardface en Like Drawing Blood, dat niet is te vinden op Karnivool-albums. Goddard en Stockman speelde ook resp. gitaar en bas op de titeltrack van het album Hold Your Colour (2005) van de in Perth/London-gevestigde groep Pendulum.

Sound Awake (2008-2010)

Na een tour door de VS keerde Karnivool terug naar Australië in 2008 en ging daarna de studio in om de follow-up van Themata te schrijven. Goddard verklaarde dat de nieuwe plaat Sound Awake een grote overgang van Themata af zou worden, terwijl Stockman verklaarde dat het schrijven van de nieuwe plaat ditmaal een gezamenlijke inspanning van de band inhield, in tegenstelling tot hun eerdere werk.  Karnivool onthulde hun nieuwe opname strategie voor het tweede album: proberen om zich minder te concentreren op kleine details en meer op het opnemen van een natuurlijker klinkend album. Het album werd weer geproduceerd en gemixt door Savell.

De band bleef touren door Australië, waaronder op de Big Day Out tour, het Piramide Rock Festival, het zuiden en op het Homebake-festival. Tijdens hun live-optredens voor de Aeons Tour speelden ze een aantal van de nieuwe nummers van het album, zoals "Goliath", "Deadman", "Pearogram" (All I Know) en "New Day". Op Homebake in 2008 speelden ze voor het eerst een vijfde nieuw lied getiteld "Set fire to the Hive ", dat werd aangekondigd als de eerste single van het album. De nieuwe nummers werden beschouwd als meer volwassen, terwijl er nog gelijkenis was met hun eerdere werk.

Op 26 april 2009 werd de video voor "Set Fire to the Hive" uitgebracht en op 9 mei piekte het op nummer 11 in de AIR Top 20 singles chart. Het album werd uitgebracht op 5 juni 2009 en kwam binnen op nummer 2 op de ARIA Album Chart en haalde  nummer 1 in de AIR Charts. In oktober 2009 ontving het album de Gold-certificering voor de verkoop in Australië.

De band toerde Australië ter ondersteuning van Sound Awake, gevolgd door shows in Nieuw-Zeeland en daarna de VS als headliner van de 'Third Eye Gathering' in Los Angeles. De band tourde vervolgens het Verenigd Koninkrijk in september en oktober 2009. Op 9 november 2009 publiceerde Karnivool een muziekvideo op YouTube voor hun tweede single "All I Know".

Sound Awake werd uitgebracht door Sony Music in de VS en Canada op 16 februari 2010. Karnivool volgde de release met een co-headliner tour door de USA met Fair to Midland.

Na een succesvolle tournee door Europa en de VS ging Karnivool terug naar Australië en kondigde de nationale 'New Day Tour' aan. Twee Melbourne shows en een Sydney-show waren al snel uitverkocht, op dat moment ongekend in de geschiedenis van Karnivool, en bijgevolg werden meerdere shows gepland in Sydney, Melbourne, Brisbane en Perth. De band staakte daarna  tijdelijk het touren, zodat Kenny op tournee kon met zijn andere band Birds of Tokyo, om het touren in december 2010 weer te hervatten.

Gebaseerd op de op internet getoonde populariteit speelde de band hun allereerste tonen in India in 2010, wat in Mumbai maar liefst 10.000 mensen trok en was de band´s grootste show met "vuurwerk en confetti-kanonnen, grote film-schermen aan weerszijden van het podium in een groot amfitheater, met al die mensen meezingend". Goddard zei in een interview in juli 2013 over deze Indische ervaring, een gevolg van file sharing en mond-tot-mond-reclame:
"That was incredible. We've played a lot of Western countries but to go to a place like India, you know, all we thought we had in common was cricket but I was very wrong. That was our first show there. We didn't even have a release or anything. We didn't even realise we had a following there, then we announced the show and all these messages started coming back through social media ... Having a beer in the hotel room afterwards, we were like "What the hell? Did that actually happen?"

Asymmetry (2011-heden)

Enige tijd na terugkeer naar Australië in september is de band van plan te beginnen met het schrijven van materiaal voor een derde album. Hosking vermeldde dat het nieuwe materiaal een koerswijziging is van Sound Awake terwijl nog steeds alle principes werkzaam blijven die zorgen voor een echt Karnivool album.

In maart 2011 kondigde de band drie shows aan in hun eigen west-Australia met als commentaar dat die shows de laatste zijn van het Sound Awake-tijdperk en tevens de richting wijzen van wat komen gaat. Op deze shows was voor het eerst het  nieuwe lied "The Refusal" te horen en zei Goddard dat de band werkte in de studio aan hun derde album. De tour vervolgde daarna door de rest van Australië, om later in het jaar te spelen in India op het IIT Bombay cultureel festival Mood Indigo in december 2011.

Op 21 maart 2012 werd de "Melodias Frescas"-tour aangekondigd met de bevestiging dat het nieuwe materiaal tijdens die tour zou worden gespeeld. De band speelde 16 uitverkochte theatervoorstellingen rond Australië, met als support acts de aussie-bands Redcoats en sleepmakeswaves. In november volgende een korte tour door India om in december weer in hun thuisland te spelen.

In april 2013 kondigde de band aan dat ze waren aangekomen in de meng-fase van het derde album met producer Nick Didia, terwijl op 16 mei 2013 hun beheer van Fidelity Corporation verklaarde te gaan kijken naar de nieuwe doco en te gaan luisteren naar de nieuwe plaat van Karnivool.  Op 19 mei 2013 ging de studioversie van "The Refusal" in première op het Australische radiostation Triple J en werd het lied de dag erna beschikbaar als gratis download op de website van het radiostation.

Een videoclip geregisseerd door Chris Frey werd gefilmd in april 2013, maar de naam van het lied werd niet bekend gemaakt op het moment dat de productie informatie beschikbaar werd gesteld. Op 14 juni 2013 bleek het te gaan om het nummer "We Are". De band onthulde toen tevens de titel, tracklist en cover art van hun derde album Asymmetry.  Triple J maakte het radio debuut van het zes minuten durende "We Are" in het programma "Doctor" en Kenny legde een van omroepers van het station uit: "Asymmetrie grijpt echt naar wat we proberen om muzikaal te doen als een band. Licht en donker. Onderzoek. Soms gaan we te ver en we verdwalen, dus gaan we een beetje terug en vinden dan precies wat we zoeken."

Pratend met Simon Collins van de krant The West Australian legde Goddard uit dat het opnameproces van albums moeilijk is voor de band en, ondanks de inspanningen om te proberen de tijdspanne tussen albums te verkorten, heeft de band maar drie albums weten uit te brengen in vijftien jaar:

"It's something we grapple with all the time. We try to speed it up and make the frequency of album releases a lot faster. We're completely mystified by the songwriting process, and that's the bottom line for us - we don't know what we're doing. We don't. It feels like it's out of our control a lot of the time."

Asymmetry werd uitgebracht op 19 juli 2013 en een deal werd gesloten met Density Records voor de USA. Het album kwam binnen op de nummer 1-positie van de Australische ARIA chart.

Na de ontvangst van een ARIA award voor Asymmetry (de eerste keer dat de band een ARIA award won) in januari 2014 zei Goddard in een interview dat die prijs slechts een van die dingen is waarin het bijna lijkt alsof het ons bevestigt in de ogen van andere mensen. Goddard legde verder uit dat het album is bedoeld als een reactie op een door hem waargenomen actuele muzikale trend waarin "even heavy progressive music to me is losing a lot of the human characteristics, gridlocking everything and cutting out all the air between the guitar, the strums, and all that". Goddard kondigde aan dat de band een nationale Australische tour zal ondernemen met de bands Dead Letter Circus en sleepmakeswaves in januari 2014.

Andere projecten

Met ingang van december 2011 speelt Goddard drums in een Nirvana tribute band genaamd "Nirvanarama". De overige leden van de band zijn Daniel Sanders (Gyroscoop), Chris Daymond (Jebediah ) en Brad Campbell (Gyroscoop).  De band speelde zijn debuut show in de Rocket Room in Perth, Australië, in december 2011 voor het "Smells like Christmas Spirit"-kerstfeest.

Stijl

Hun extended plays uit 1999, 2001 en 2005 en hun debuutalbum Themata uit 2005, bezit een alternative metal- en nu metal- sound, terwijl hun follow-up Sound Awake uit 2009 meer een progressive rock-sound heeft.

We ranken van Karnivool het nummer Themata van hun gelijknamige ep en album uit 2005.

live 2005 en 2013

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Karnivool - Themata Empty Re: *RTH* Karnivool - Themata

Bericht  Miennnn 22.07.14 10:12

Een 7 omdat het wel lekker rockt!
Miennnn
Miennnn
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3131
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 68

Bericht  Frodo 22.07.14 19:08

Fijne plaat van een band die ik nog niet kende.
Een 8.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  Joostvdaa 23.07.14 8:55

Het zit niet onaardig in elkaar, maar helaas verpest die metal-achtige sound het grotendeels, met name in het refrein. Ik ben daar allergisch voor. Omdat het verder best okay is geef ik toch nog een 5.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 39

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Bericht  sowhat 24.07.14 2:05

Het zit goed in elkaar maar ik houd niet van de zangstem, daarom een 6

Chief
Chief

Aantal berichten : 19068
Leeftijd : 67

Bericht  Gast 24.07.14 4:42

Puik nummer van een overigens uitstekende band die ook ik nog niet eerder had mogen aanhoren een 9.

Gast
Gast

Bericht  Ries 24.07.14 8:45

Itt Joost ben ik niet allergisch voor het metalige geluid  Very Happy  Ik geef hier dan ook een nette 7 voor want goed, degelijk in elkaar gezet dit nummer, pakt het me niet genoeg om er een hogere kwalificatie aan te verbinden!

Laatst aangepast door Richie39 op 31.07.14 9:05; in totaal 1 keer bewerkt
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54

Bericht  PPProfessor 24.07.14 22:08

Prima herrie, royale 7.

PPProfessor
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67

Bericht  Vleertje 24.07.14 22:53

Klinkt heerlijk jaren 90 dit alsof ik de dansvloer op mag tussen de houthakkersbloezen. Een 7 want er is natuurlijk interessantere muziek gemaakt.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52

Bericht  Grafmat 24.07.14 23:50

Ik heb Karnivool recent geïntroduceerd op Orinoco, maar laten we eerlijk zijn: de band is al een tijdje bezig, dus ook ik heb zitten slapen... Rolling Eyes 

In juni heb ik ze gezien in de Oosterpoort in Groningen. Het concert zou plaatsvinden in de grote zaal (1500 man) maar kwam uiteindelijk terecht in het zijzaaltje voor 250 man. Ik had 1 cd gehoord van ze, en was behoorlijk onder de indruk. Vooral het nummer New Day (de afsluiter in de poort) had indruk gemaakt op me. Dit nummer had ik echter nog nooit gehoord. DAMN, die kwam lekker binnen zeg! Snoeiharde riff, ze speelden sowieso al keihard, maar deze topte alles denk ik.

Thuis gekomen heb ik dit nummer opgezocht zonder de titel te kennen, en de kracht van dit nummer bleek wel uit de onmiddellijke herkenning die ik had toen ik nog geen 3 noten had gehoord. Gaat hoog binnenkomen in mijn Duivelse Lijst voor de V500.

Dikke 9!

Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4336

http://www.orinocoradio.nl

Bericht  Roche 25.07.14 0:03

Prima deluxe zei ooit de bekende nederlandse filosoof Fred Haché . Dat vat mijn mening over dit heerlijk stukje muziek wel samen , een 9.
Roche
Roche
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 3556
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 68

Bericht  Dave Evans 25.07.14 18:02

Het zal Grafmat vast verbazen maar zelfs ik geef hier een 7 voor en dat is voor mij behoorlijk hoog in dit genre. Maar eerlijk is eerlijk, deze komt lekker binnen!

Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59

Bericht  Timmus 25.07.14 18:58

Nee, helaas. Te dik erbovenop, zanger die op de meest rare momenten besluit om van toonhoogte te veranderen, te gelikt. Verder dan een 3 ga ik niet.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43

Bericht  Jan... 25.07.14 20:08

pfff wat een onsamenhangende rotzooi, vind dit ook meer poedel dan metal. 1

Ik heb een nieuwe stroming ontdekt: lieveheersbeestjesrock. Wat een braafheid zeg.
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Leeftijd : 58

Bericht  Grafmat 26.07.14 2:34

lieveheersbeestjesrock!  Laughing

Kan natuurlijk wel weer een heel betoog gaan houden dat jan het helemaal verkeerd ziet, maar de term is gewoon fokking briljant!! Ik heb zelfs online eens even gezocht. En wat blijkt? Hij bestaat!!!

*RTH* Karnivool - Themata 1226497157_original_1

Of ehh... rok...? Nou ja, laat maar, jan: bedankt voor een heerlijke schaterlach. Je hebt de muziekwereld weer verrijkt met een nieuw genre.

Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4336

http://www.orinocoradio.nl

Bericht  MrJohn 30.07.14 2:25

Ja, voor reguliere Orinoco-luisteraars is deze band natuurlijk geen verrassing meer. Heerlijke rockmuziek, die je doet belanden in het walhalla van het superbe genot, waarbij je in staat bent alle leed op deze wereld voor een moment te vergeten.

Een 9.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74

Bericht  Mirrr 30.07.14 22:45

Oh dit klinkt wel heel lekker, een 8  Very Happy 
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Bericht  sokratikos 01.08.14 19:45

Prima degelijk nummer van een band die me regelmatig aan Tool doet denken. Uitermate geschikt voor Orinoco. Een 7+

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Bericht  forzautregivo 02.08.14 18:34

Alle lof voor Almhof én voor Grafmat voor het introduceren van deze band. Ook nog nooit van gehoord, maar klinkt errug fijntjes. Dit ga ik eens even nader bestuderen. Een 8

Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5387
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven