*RTH* Beatles - A Hard Days Night
+12
Miennnn
Timmus
PPProfessor
Vleertje
Frodo
Jaap2000
Jan...
Joostvdaa
Mirrr
Ries
sowhat
Dave Evans
16 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'A hard days night'
*RTH* Beatles - A Hard Days Night
[11-07-2014]
Op 10 juli 1964 verscheen het derde album van The Beatles: A Hard Day’s Night. De lp was voor de helft de soundtrack van hun gelijknamige eerste speelfilm die vier dagen daarvoor in première ging. Maar het was ook het eerste album waarop geen covers verschenen en alle nummers door John Lennon en Paul McCartney waren geschreven.
Voor de Amerikaanse markt verscheen het album dan ook gericht als soundtrack voor de film, want naast de zes songs die in de film waren te horen, werd de rest opgevuld met instrumentale orkestversies van de nummers. De overige zes tracks verschenen later op de Amerikaanse lp Something New.
Hoewel A Hard Day’s Night allemaal Lennon & McCartney-composities bevat, heeft het gitaarwerk van George Harrison een duidelijke invloed op het album. Natuurlijk al vanaf de eerste tonen van de titeltrack met dat legendarische intro, maar ook de akoestische gitaarriffs in And I Love Her en I’ll Be Back kwamen van zijn hand. Daarnaast was I’m Happy Just To Dance With You speciaal door Lennon en McCartney geschreven voor Harrisons zangstem.
remastered
Zoals bij de meeste nummers van The Beatles is een aantal songs van dit album klassiekers geworden. Natuurlijk de titeltrack, waarvan de titel overigens onbewust van Ringo kwam. Hij gebruikte de zin wanneer hij vertelde over de drukke periode die de Beatles in die periode hadden. Het was natuurlijk de periode waarin de Beatlemania op zijn hoogtepunt was. Daarnaast behoren ook Can’t Buy Me Love, I Should Have Know Better en Things We Said Today tot de bekendste nummers van The Beatles uit 1964.
Hoewel dit het eerste album was zonder covers is hier en daar nog wel de invloed van hun vroegere helden terug te horen. Zo is in You Can’t Do That de R&B van Wilson Pickett een duidelijke inspiratiebron. In If I Fell zingen Lennon en McCartney close harmony in de stijl van The Everly Brothers. En John Lennon zou het akkoordenschema van I’ll Be Back hebben gebaseerd op Runaway van Del Shannon.
Een halve eeuw later klinkt A Hard Day’s Night nog altijd van een fris rock & roll-album van een band die op dat moment nog maar aan het begin stond van een periode van wereldroem die nooit meer voorbij is gegaan.
We Ranken de titeltrack van dit legendarische album!
de hele film:
Op 10 juli 1964 verscheen het derde album van The Beatles: A Hard Day’s Night. De lp was voor de helft de soundtrack van hun gelijknamige eerste speelfilm die vier dagen daarvoor in première ging. Maar het was ook het eerste album waarop geen covers verschenen en alle nummers door John Lennon en Paul McCartney waren geschreven.
Voor de Amerikaanse markt verscheen het album dan ook gericht als soundtrack voor de film, want naast de zes songs die in de film waren te horen, werd de rest opgevuld met instrumentale orkestversies van de nummers. De overige zes tracks verschenen later op de Amerikaanse lp Something New.
Hoewel A Hard Day’s Night allemaal Lennon & McCartney-composities bevat, heeft het gitaarwerk van George Harrison een duidelijke invloed op het album. Natuurlijk al vanaf de eerste tonen van de titeltrack met dat legendarische intro, maar ook de akoestische gitaarriffs in And I Love Her en I’ll Be Back kwamen van zijn hand. Daarnaast was I’m Happy Just To Dance With You speciaal door Lennon en McCartney geschreven voor Harrisons zangstem.
remastered
Zoals bij de meeste nummers van The Beatles is een aantal songs van dit album klassiekers geworden. Natuurlijk de titeltrack, waarvan de titel overigens onbewust van Ringo kwam. Hij gebruikte de zin wanneer hij vertelde over de drukke periode die de Beatles in die periode hadden. Het was natuurlijk de periode waarin de Beatlemania op zijn hoogtepunt was. Daarnaast behoren ook Can’t Buy Me Love, I Should Have Know Better en Things We Said Today tot de bekendste nummers van The Beatles uit 1964.
Hoewel dit het eerste album was zonder covers is hier en daar nog wel de invloed van hun vroegere helden terug te horen. Zo is in You Can’t Do That de R&B van Wilson Pickett een duidelijke inspiratiebron. In If I Fell zingen Lennon en McCartney close harmony in de stijl van The Everly Brothers. En John Lennon zou het akkoordenschema van I’ll Be Back hebben gebaseerd op Runaway van Del Shannon.
Een halve eeuw later klinkt A Hard Day’s Night nog altijd van een fris rock & roll-album van een band die op dat moment nog maar aan het begin stond van een periode van wereldroem die nooit meer voorbij is gegaan.
We Ranken de titeltrack van dit legendarische album!
de hele film:
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Beatles - A Hard Days Night
Hun meeste oude nummers vind ik leuker dan deze. Deze haalt net aan een 6
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Jan... vinden dit bericht leuk
Hier is al duidelijk te horen dat deze band fabuleus is, strak nummer, verdient dan ook een 8!
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Ik hou van The Beatles, zowel hun vroege periode als de latere periode, deze krijgt een 8
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Leuke plaat die ik toevallig gisteren nog gedraaid heb, staat wat mij betreft in de subtop van hun oeuvre. Misschien niet zo virtuoos als ze later nog zouden worden, maar gewoon een goed plaatje met op 1:18 een geniaal gitaarsolo-tje. Een 8.
Dit haalt het natuurlijk niet bij het werk van de Stones uit dezelfde periode maar toch was ook dit in die tijd niets meer en minder dan revolutionair en behorende bij het begin van een periode waarin muziek en dan speciaal de zogenaamde "pop" muziek langzaam maar heel zeker volwassen werd en dus ook serieus genomen.
Dit nummer zelf is natuurlijk briljant (zelfs Stones adepten als moi komen daar niet onderuit!!) in al zijn zogenaamde eenvoud en markeert het begin van een band die tot op de dag van vandaag haar invloed laat horen en zonder welke de muziek zoals wij die nu allen kennen toch echt anders had geklonken.
Je kunt als rechtgeaard muziekliefhebber er dan ook niet onderuit komen om dit lied een meer dan verdiende 10 te geven.
Gast- Gast
Ik heb pas nog een CD-tje gevonden met mijn Beatles top 150. Daar staat dit nummer rond de 70e plaats. Dat zegt alles. Want het is gewoon een virtuoos nummer. Vooral het intro: BENGGGG
9
9
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Inderdaad, dat eerste akkoord is natuurlijk legendarisch; de klap en de daalder.
Voor de introkwis heb je hiervan minder dan een seconde nodig en iedereen weet het antwoord.
Toch blijf ik hangen op een 8 omdat er voor mij nog een serie Beatle-nummers zijn die ik nog wat hoger inschat.
Voor de introkwis heb je hiervan minder dan een seconde nodig en iedereen weet het antwoord.
Toch blijf ik hangen op een 8 omdat er voor mij nog een serie Beatle-nummers zijn die ik nog wat hoger inschat.
Jaap2000- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3102
Leeftijd : 66
Tja eerste noot is inderdaad legendarisch maar zeker geen hoogvlieger van The Beatles. Ik hou het op een zeven.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Leuk hoor, een keertje Beatles. Deze moet het wel doen met een 6, want vele anderen vind ik een stuk leuker. Irritant aan dit nummer (maar dat kunnen de Fab Four ook niet helpen) is een hotel in Liverpool waar ik heb overnacht dat naar dit nummer is vernoemd. Een voormalig bankgebouw, totaal ongeschikt als hotel, ramen konden niet open en als je de kamer binnenkwam of de wc, begon steeds dat nummer. Dan krijg je zelfs genoeg van Denis Denis.
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Leeftijd : 67
Richie39 schreef:Hier is al duidelijk te horen dat deze band fabuleus is, strak nummer, verdient dan ook een 8!
Ik ga mee met mijn HJ-maatje.
Overigens had ik afgelopen zaterdag met een goede vriendin over de meest herkenbare intro's, en was deze de eerste die we noemden. Blijkt dus later deze RTH op die bewuste zaterdag geplaatst te zijn.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Richie39 schreef:Hier is al duidelijk te horen dat deze band fabuleus is, strak nummer, verdient dan ook een 8!
Juist Richie!
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Leeftijd : 68
Ik kom niet hoger dan 8. Ik zou dus zeggen een 8. Ik denk dat het een 8 gaat worden. Ongeveer een 8. Wat zou je zeggen van een 8. Een 9 is te hoog en een 7 te laag. Het is wel een leuk liedje, dus doe mij maar een 8. Waarom geen 8? Ik hou het op een 8. Laat ik zeggen, een 8. 8-achtig. Zal ik maar een 8 geven?
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 64
Ben wel benieuwd wat Beatle-fan Mr John hier van vind. Nu weet ik wel dat zn voorkeur ligt in de periode vanaf Rubber Soul maar ik ben wel reuze benieuwd wat onze kenner van een wat simpeler rock n roll nummertje vind.
Jan...- Music-Master
Ook al voor Rubber Soul Jan. Het album Help was eigenlijk al een openbaring, maar dit eveneens, A Hard Day's Night.
Het album was achteraf bezien namelijk de definitieve voorbode van de revolutie. Het is het jaar 1964 en de wereld is in shock. Four lads from Liverpool zorgen voor nieuwe parameters in de muziek. Zij zijn bezig de samenleving op te schudden. Die daverende klap van de titelsong aan het begin alleen al....
Here they are, the Beatles !
Een 10.
PS Onvermijdelijk is nu dat ik ondanks het late tijdstip Beatles-albums ga draaien. Ik voel de drive. Het wordt weer een van die nachten.
Het album was achteraf bezien namelijk de definitieve voorbode van de revolutie. Het is het jaar 1964 en de wereld is in shock. Four lads from Liverpool zorgen voor nieuwe parameters in de muziek. Zij zijn bezig de samenleving op te schudden. Die daverende klap van de titelsong aan het begin alleen al....
Here they are, the Beatles !
Een 10.
PS Onvermijdelijk is nu dat ik ondanks het late tijdstip Beatles-albums ga draaien. Ik voel de drive. Het wordt weer een van die nachten.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Lekker! Dit nummer gaat wel voorbij komen volgend jaar in de RTH uitzending!
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Ontzettend leuk om te lezen, Johnnie Boy!!!! Ik heb ergens onder de autostoel mn Beatles 150 lijst gevonden en ik draai hm grijs (als Olga tenminste uit de auto is want die vind et nix). En eigenlijk draai ik het liefst de laag genoteerde nummers. Want ze zijn allemaal geweldig.
Valt me trouwens steeds meer op hoe goed die ouwe nummers allemaal al niet waren. De tweestemmigheid tussen John en Paul is echt mirakels en het is zo strak als een deur. Het is net een wervelwind die langs komt. Vind trouwens ook de eigen nummers van Beatles for Sale geweldig, I follow the sun, No reply, Eight days, Every little thing, goed spul man. Alleen jammer dat er zoveel overbodige gecover op staat.
Ik hoor steeds iets nieuws in een Beatle plaat yerwijl ik het al 25 jaar grijs hebt gedraaid.
Valt me trouwens steeds meer op hoe goed die ouwe nummers allemaal al niet waren. De tweestemmigheid tussen John en Paul is echt mirakels en het is zo strak als een deur. Het is net een wervelwind die langs komt. Vind trouwens ook de eigen nummers van Beatles for Sale geweldig, I follow the sun, No reply, Eight days, Every little thing, goed spul man. Alleen jammer dat er zoveel overbodige gecover op staat.
Ik hoor steeds iets nieuws in een Beatle plaat yerwijl ik het al 25 jaar grijs hebt gedraaid.
Jan...- Music-Master
Intros waren de Beatles meesterlijk in, ook hier. Ben al sinds de lagere school Beatles-fan. De RTH vind ik er tussen al hun nummers, of tussen hun vroegere werk, echter niet bovenuit steken. Al wordt ik zowieso al blij om ze weer eens te horen! Kom toch niet verder dan een 7
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
De film is waardeloos, dit nummer is heerlijk. En ook ik moet de openingsnoot roemen. Een 9!!
Toch heb ik enkele jaren geleden niet de verleiding kunnen weerstaan om het nog eens te zien op tv. For old times sake met de nadruk op de muziek
Toch heb ik enkele jaren geleden niet de verleiding kunnen weerstaan om het nog eens te zien op tv. For old times sake met de nadruk op de muziek
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Goo Goo Dolls - Better Days
» *RTH* Jamiroquai - Seven Days.....
» *RTH* Anouk – Three days in a row
» *RTH* Hank Williams III - 7 Months, 39 Days
» *RTH* Pink Floyd - One of these days
» *RTH* Jamiroquai - Seven Days.....
» *RTH* Anouk – Three days in a row