*RTH* Charanjit Singh - Raga Bhairav
+6
Mirrr
Joostvdaa
forzautregivo
Jan...
sowhat
sokratikos
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is je cijfer voor "Charanjit Singh - Raga Bhairav" ?
*RTH* Charanjit Singh - Raga Bhairav
[24-03-2014]
Electro uit 1982, lange tijd vergeten, tot een vrij recente herontdekking
Charanjit Singh is Indiase muzikant uit Mumbai. Hij speelde tussen de jaren ´60 en ´80 als sessie-muzikant, zowel op gitaar als synthesizer, in diverse muziekgroepen die Bollywood-soundtracks opnamen, samenwerkend met filmi-componisten - filmi is de benaming voor de popmuziek in de Indiase films. Singh leidde daarnaast een band die op bruiloften deze Indiase popnummers coverde. De albums die hij uitbracht bestonden eveneens geheel uit covers. Op basis hiervan had zijn naam, ook in India, geen grootte draagwijdte.
Charanjit Singh nam in 1982 in een paar dagen een muziekalbum op met composities vanuit zijn originele idee om de (uit het Westen komende) electronische discomuziek te mengen met klassieke Indiase raga´s: Ten Ragas to a Disco Beat.
Het album met tien raga's werd in 1983 in een oplage van slechts enkele honderden exemplaren uitgegeven in India door EMI met als titel Synthesizing: Ten Ragas to a Disco Beat. Slechts enkele kopieën van de originele uitgave zijn bewaard gebleven. Het album was een commerciele flop en raakte al snel in de vergetelheid, waarin het decennia zou vertoeven. Het album werd slechts opgemerkt door een enkeling (bij Pitchfork in 2006), totdat de Nederlandse Bollywood-soundtrackverzamelaar Edo Bouman in Delhi een exemplaar kocht, zonder grote verwachtingen. Toen hij de plaat draaide was hij zeer verrast: het album bevatte elektronische muziek met 130 beats per minute, gemaakt met Roland TR-808 en TB-303, met invloeden van Kraftwerk, disco en funk. De muziek had een sterke gelijkenis met de genre´s house en acid house, die pas enkele jaren na het uitbrengen van deze plaat werden ontwikkeld. Singh bleek zijn tijd ver vooruit. Bouman bracht het album in 2010 uit als dubbel-lp op zijn label Bombay Connection. De uitgave leidde tot geruchten dat het een hoax betrof en dat Aphex Twin achter het project zat. Diverse muziekjournalisten noemen Singh "een acid house-pionier", omdat hij eerder acid house-muziek maakte dan wat geruime tijd is en nog wordt gezien als de eerste acid house-plaat: de 12-inch-single "Acid Tracks" van Phuture die in 1985 is opgenomen en in 1987 uitgebracht.
Sinds 2012 is Charanjit Singh de nummers van Ten Ragas to a Disco Beat live gaan spelen, ook in Nederland.
We ranken van Charanjit Singh het openingsnummer van Ten Ragas to a Disco Beat: Raga Bhairav
Electro uit 1982, lange tijd vergeten, tot een vrij recente herontdekking
Charanjit Singh is Indiase muzikant uit Mumbai. Hij speelde tussen de jaren ´60 en ´80 als sessie-muzikant, zowel op gitaar als synthesizer, in diverse muziekgroepen die Bollywood-soundtracks opnamen, samenwerkend met filmi-componisten - filmi is de benaming voor de popmuziek in de Indiase films. Singh leidde daarnaast een band die op bruiloften deze Indiase popnummers coverde. De albums die hij uitbracht bestonden eveneens geheel uit covers. Op basis hiervan had zijn naam, ook in India, geen grootte draagwijdte.
Charanjit Singh nam in 1982 in een paar dagen een muziekalbum op met composities vanuit zijn originele idee om de (uit het Westen komende) electronische discomuziek te mengen met klassieke Indiase raga´s: Ten Ragas to a Disco Beat.
Het album met tien raga's werd in 1983 in een oplage van slechts enkele honderden exemplaren uitgegeven in India door EMI met als titel Synthesizing: Ten Ragas to a Disco Beat. Slechts enkele kopieën van de originele uitgave zijn bewaard gebleven. Het album was een commerciele flop en raakte al snel in de vergetelheid, waarin het decennia zou vertoeven. Het album werd slechts opgemerkt door een enkeling (bij Pitchfork in 2006), totdat de Nederlandse Bollywood-soundtrackverzamelaar Edo Bouman in Delhi een exemplaar kocht, zonder grote verwachtingen. Toen hij de plaat draaide was hij zeer verrast: het album bevatte elektronische muziek met 130 beats per minute, gemaakt met Roland TR-808 en TB-303, met invloeden van Kraftwerk, disco en funk. De muziek had een sterke gelijkenis met de genre´s house en acid house, die pas enkele jaren na het uitbrengen van deze plaat werden ontwikkeld. Singh bleek zijn tijd ver vooruit. Bouman bracht het album in 2010 uit als dubbel-lp op zijn label Bombay Connection. De uitgave leidde tot geruchten dat het een hoax betrof en dat Aphex Twin achter het project zat. Diverse muziekjournalisten noemen Singh "een acid house-pionier", omdat hij eerder acid house-muziek maakte dan wat geruime tijd is en nog wordt gezien als de eerste acid house-plaat: de 12-inch-single "Acid Tracks" van Phuture die in 1985 is opgenomen en in 1987 uitgebracht.
Sinds 2012 is Charanjit Singh de nummers van Ten Ragas to a Disco Beat live gaan spelen, ook in Nederland.
We ranken van Charanjit Singh het openingsnummer van Ten Ragas to a Disco Beat: Raga Bhairav
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Re: *RTH* Charanjit Singh - Raga Bhairav
Ik ga zo even een kwartiertje yoga doen, maar ik raak hier beslist niet van in de zen. Dit zenuwenmuziekje vind ik meer iets voor de fakir van de Befteling. 2
Laatst aangepast door sowhat op 25.03.14 20:37; in totaal 1 keer bewerkt
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Is dit serieus? Op een of andere manier heb ik zin om lekker ouderwets te gaan pacmannen. 1
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Misschien lekker in een loungebar met een meter bier voor je snufferd, maar zo thuis nuchter op de bank vind ik het k*t met peren. Echt totaal niet mijn soort muziek. Singh mag van mij op een enkele reis met een vliegend tapijt terug naar India worden gestuurd. Een 3
Het begin is vreselijk, daarna (bij 0:50) dacht ik even dat het toch nog een aardig muziekje zou worden, maar algauw begon het me op m'n zenuwen te werken. Ik hou wel van electro, maar niet van dit soort nerveuze muziek, die nog het meest toepasselijk is bij een matige autoracegame uit 1995. Ik kan er dus ook niet meer dan een 3 voor geven.
Helaas waren deze bijna vijf minuten genoeg om geheel en al mijn tere zenuwgestel op hol te laten gaan en mij te wenden tot de dichtstbijzijnde apotheek voor een enorme hoeveelheid Prozac en Rohypnol om de zenuwen weer in de juiste banen te krijgen.
Nog meer van dit soort herrie doet je verlangen naar het einde der tijden een 1.
Gast- Gast
Ook niet echt mijn ding dit, een 3...
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Nou is het eens even mooi geweest met die diepe onvoldoendes mensen dit is GE-WEL-DIG uit 1982 zijn tijd zo ongelooflijk ver vooruit. Pioniers zijn het en ze krijgen voor dit nummer een 9,5 en die gaat omhoog!
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Wat een pijniging; ik weet niet waar we dat aan verdiend hebben.
Een 1.
Een 1.
Nou, volgens mij gaat die énenparade gewoon weer verder......krijg er spontaan jeuk van!!!Vleertje schreef:Nou is het eens even mooi geweest met die diepe onvoldoendes mensen dit is GE-WEL-DIG uit 1982 zijn tijd zo ongelooflijk ver vooruit. Pioniers zijn het en ze krijgen voor dit nummer een 9,5 en die gaat omhoog!
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
Oh wat lekker dit, streling voor het oor die bliepjes en aanverwante geluiden. Dikke 8.
Dat mensen hier lage cijfers voor geven, kan ik overigens goed begrijpen; als dit niet je ding is word je hier wel gestoord van ja. Maar van mij mag dit rustig een half uur doorgaan!
Dat mensen hier lage cijfers voor geven, kan ik overigens goed begrijpen; als dit niet je ding is word je hier wel gestoord van ja. Maar van mij mag dit rustig een half uur doorgaan!
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Electro van de bovenste plank,
en dan ook nog eens zo verbazingwekkend vroeg al gemaakt!
Een naar boven afgeronde 10
en dan ook nog eens zo verbazingwekkend vroeg al gemaakt!
Een naar boven afgeronde 10
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: