Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» November 2024
lijsten - Tips voor het maken van lijsten EmptyVandaag om 7:40 van Ries

» PreParty 13.00-16.00
lijsten - Tips voor het maken van lijsten EmptyGisteren om 16:09 van Ries

» V500 2024 - De Lijst
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty21.11.24 23:05 van MrJohn

» Mijn Muzikale Horizon
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty21.11.24 19:55 van Timmus

» Wo 20-11 Sokra zaagt door
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty21.11.24 19:28 van sokratikos

» Di. 19 nov. Roche draait verder.
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty19.11.24 13:29 van Roche

» *RTH* Grace Slick & Paul Kantner - Silver Spoon
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty18.11.24 17:13 van sokratikos

» *RTH* Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty18.11.24 16:59 van sokratikos

» *RTH* Natalie Merchant - Carnival
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty18.11.24 16:45 van sokratikos

» *RTH* Fredrika Stahl - Oh Sunny Sunny Day
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty18.11.24 16:25 van sokratikos

» !8 nov. Top 40
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty18.11.24 11:30 van Roche

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty16.11.24 23:23 van Mirrr

» *RTH* Michael Bublé – Santa Claus is coming to town
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty16.11.24 23:22 van Mirrr

» Za. 16 november: Orinoco Weekendsjooww
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty16.11.24 20:03 van Grafmat

» *RTH* Spirit of St Louis – Down by the radio
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty16.11.24 14:53 van Mirrr

» *RTH* Pussy Riot – Make America great again
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty16.11.24 14:52 van Mirrr

» *RTH* Temptations – Law of the land
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Ennio Morricone – Once upon a time in the West
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Damned – In dulco decorum
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

» *RTH* Paula Abdul – Straight up
lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

Tips voor het maken van lijsten

+6
ErickNJ
MrJohn
Vleertje
Timmus
sowhat
Boontje
10 plaatsers
Reageren

Ga naar beneden

lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty Tips voor het maken van lijsten

Bericht  Boontje 02.12.09 21:14

Hallo allemaal,

Ik zie overal schitterende lijsten voorbij komen maar ik heb er moeite mee om alles op een nummer te plaatsen.
Hoe herken je voor jezelf een nummer 1 of een nummer 10.

Nu heb ik zelf de afgelopen dagen een systeem opgezet om in ieder geval volgend jaar mijn lijst in te kunnen sturen maar het is nog al omslachtig.

Okay ik heb een exel bestand gemaakt met 11 tab bladen 10 t/ 0

Als ik een nummer hoor via mijn mp3's , Ipod , radio of via vrienden dan geef ik dat nummer een cijfer van 10 t/m 0

Zo komen er bv een hoop in 10 te staan maar als ik wat maanden verder ben dan kan ik die ook weer rangschikken in welke van de nummers met een 10 dan weer goed of slecht zijn.

pfffffffff

Weet iemand een andere wat makkelijker manier want ik zie door de nummers mijn PC niet meer :-)

Thnx
Boontje
Boontje
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1792
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 61

Terug naar boven Ga naar beneden

lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty Re: Tips voor het maken van lijsten

Bericht  sowhat 02.12.09 22:12

Hoi Boontje,

Eerst zet je alle liedjes die je leuk vind in een schriftje. Omdat je het voor het eerst doet, is het dan goed om t2000-lijsten, Verrukkelijke en je eigen collectie te bekijken. In deze fase kun je ook rechtstreeks in Excel opnemen zonder schriftje.

Je hebt dan een plat bestand zonder tabbladen. Je kunt sorteren waarop je maar wilt. Let wél op dat je bij sorteren secuur te werk gaat, anders is je hele bestand aan gort. Dat is mij wel eens overkomen.

Vervolgens is het schriftje wél belangrijk. Als je een leuk nieuw liedje hoort of een die je vergeten bent, kun je het opschrijven. Als je bijvoorbeeld een blaadje vol hebt, werk je het bij in je Excelbestand.

Op een gegeven moment is het tijd om je lijst de maken. Ik zou beslist níet met rapportcijfers werken. Die veranderen namelijk per dag. Tenminste bij mij wel. Ik zou eerst de liedjes apart zetten die je bij nader inzien NIET in je lijst wilt hebben.

Met de liedjes die je over hebt, maak je je lijst. Zelf maak ik altijd groepen bijvoorbeeld 1 = top, 2 = subtop, 3 = middenmoot en 4 = haalt het net of net niet. Die nummers zet je achter de liedjes.

Stel, je wilt een top 500 maken en je hebt 510 liedjes over. Dan moet je 10 liedjes uit groep 4 skippen. Zelf vind ik het leuk om van onder naar boven te werken, zo ben ik zelf ook in spanning, al weet ik natuurlijk mijn nr 1 wel Smile Groep 4 selecteer je en daarin breng je een rangorde aan van nr. 500 tot x. Omdat het grote groepen zijn, adviseer ik hier ook subgroepen te maken. Zo is 4-1 het beste uit de groep net, net niet en groep 4-4 bijvoorbeeld het minst goed. Als je zo doorgaat tot nummer 1 is de lijst klaar.

Ik ga er vanuit dat je genoeg Excel kent, hoe je daarna verder moet. Anders moet je maaar gewoon vragen.

Maar het is maar een voorbeeld hoe ik het zelf doe. Anderen doen het weer heel anders.

Groet, Sowhat
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 19068
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67

lijsten - Tips voor het maken van lijsten Empty Re: Tips voor het maken van lijsten

Bericht  Timmus 03.12.09 0:40

Nou Boon, voor mijn allertijdenlijst (die hopelijk eind dit jaar af is), hanteer ik dezelfde methode als jij: ik heb alle nummers een cijfer gegeven van 1-10. Dit kan niet echt opgevat worden als rapportcijfers, want dan zou ik nummers die ik een 1 geef natuurlijk nooit in m'n lijst zetten, maar als gradaties; van 10 (absolute top) via 5 (middenmoot) naar 1 (bodem). Bij deze indeling is vooral - het is tenslotte een allertijdenlijst, en dus NIET een lijst van wat ik nu de mooiste muziek vind - de tijd dat ik het nummer al ken doorslaggevend en in hoeverre ik er herinneringen aan heb. Nieuwere nummers komen mondjesmaat in de hogere regionen voor.

Voor het samenstellen van deze lijst put ik uit eerder gemaakte lijsten, m'n muziekcollectie, playlists op Last FM en hitlijsten.

Na deze indeling begin ik, net zoals sowhat, onderaan, bij de nummer (zoals het er nu naar uitziet) 4500, en zet ik de platen met 1 punt in de goede volgorde (deze bepaal ik door steeds kleine gedeeltes van de nummers af te spelen). Dan de tweepunters, en zo ga ik door tot de nummer 1!
Bij zo'n lange lijst maakt het natuurlijk niet zoveel uit of een plaat op 3920 of 3929 staat, maar ik probeer wel zo nauwkeurig mogelijk te blijven.

Uit deze uiteenzetting blijkt wel: je moet het maken van lijsten erg leuk vinden en er (veel) tijd in kunnen en willen steken, anders wordt het niks.

Overigens: mijn ingestuurde lijst voor de Verrukkelijke 500 is dus NIET gelijk aan de allertijdenlijst. Mijn ingestuurde lijst was een overzicht van wat ik de pak-'m-beet afgelopen tien jaar luisterde en leuk vond. Die lijst heb ik gewoon op de volgende manier samengesteld: ik bedacht een nummer wat volgens mij in deze lijst hoorde, en zette deze op 1. Daarna bedacht ik een tweede nummer en ging na of dit beter of minder goed was dan de eerste. Zo ging ik verder. Dit ging zo snel, dat binnen een paar uur ongeveer 900 nummers had. Daarna ben ik gaan kijken in de charts van Last FM en Winamp, om geen platen te vergeten. Zo kwam ik in twee avonden op een lijst van 1300 juweeltjes.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43

Bericht  sowhat 03.12.09 1:25

Tja Timmus, het grootste verschil tussen jou en mij is dat allertijdenprincipe. Bij mij wordt de volgorde bepaald door wat me NU het meeste doet. Maar goed, dat is een keuze. Verder geef ik dat cijfer pas op het moment dat ik ga sorteren, want morgen kan het, doordat ik niet het allertijdenprincipe hanteer, weer anders zijn. Verder is de methode gelijk en een goede manier om het op te pakken.
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 19068
Leeftijd : 67

Bericht  Vleertje 03.12.09 1:32

Boon ik ben van de chaos methode. Mijn lijst heb ik in een paar dagen gemaakt. Gewoon neergekwakt wat in mijn hoofd opkwam en daarna gaan schuiven. Wat vind ik nou een beter nummer en wat een minder nummer en zo met veel knippen en plakken is de lijst ontstaan. Gewoon kleuterschool techniek. Berg knipsels die je mooi vind pakken en daar plakken waar jij het leuk vind.

Maar goed dan krijg je dus een lijst die volgende maand alweer verouderd kan zijn. Is een absolute moment opname.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52

Bericht  MrJohn 03.12.09 1:39

Hetzelfde geldt voor mij. Mijn hemelse top 350, die Dave hier ook wel op enig moment zal plaatsen, dateert al weer van meer dan 2 maanden geleden.

Op dit moment zou er weer een andere lijst verschijnen. Ik ga hem maar eens na de feestdagen updaten en dan op zijn minst tot een top 500.

Gr, MrJohn
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74

Bericht  ErickNJ 03.12.09 2:27

Timmus schreef:je moet het maken van lijsten erg leuk vinden en er (veel) tijd in kunnen en willen steken, anders wordt het niks.

Daar ben ik het volledig mee eens. Ik vind het uiteindelijk nogal hopeloos, omdat mijn keuzes veel te maken hebben met in welke stemming ik dan ook maar ben. Als ik nu net naar Pink Floyd aan het luisteren ben, dan vind ik het moeilijk om punten te geven aan Doe Maar, bijvoorbeeld. Ik hou van muziek, en ik hou vooral van veel verschillende muziek. Ik heb wel eens geprobeerd om een lijst te maken, maar ik kan er gewoon niet uitkomen.

Ik ben anders wel van plan om ooit nog eens een keer "topic" lijstjes te gaan maken, bijvoorbeeld een top 20 ska of een top 20 van 1976 of een top 20 van Abba of zoiets. En al die lijstjes zouden dan playlists op mijn ipod moeten worden.
ErickNJ
ErickNJ
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 2377
Registratiedatum : 20-12-08

Bericht  Timmus 03.12.09 11:08

sowhat schreef:Tja Timmus, het grootste verschil tussen jou en mij is dat allertijdenprincipe. Bij mij wordt de volgorde bepaald door wat me NU het meeste doet.

Zoals je gelezen hebt, is mijn top-1300 voor de Verrukkelijke 500 wél meer op het nu gebaseerd. Bovendien maak ik elke maand een top-100, met voor mij de beste nummers van het moment (met op dit moment Sophie Zelmani op 1, Moby op 2 en Shpongle op 3).

De allertijdenlijst is een poging tot het in kaart brengen van de voor mij populairste muziek over de afgelopen 20 jaar.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Bericht  Boontje 03.12.09 11:29

thnx voor jullie tips allemaal , daar kom ik een eind mee
Boontje
Boontje
Music-director
Music-director

Bericht  Marleen 03.12.09 12:23

Leuk om te lezen dit! Net als Boontje heb ik ook nogal moeite met het maken van lijstjes. Gewoon omdat ik van veel nummers niet weet of ik ze mooier of minder mooi vind dan bepaalde andere nummers. Soms heb je gewoon twee nummers die qua stijl totaal niet op elkaar lijken, maar ik wel allebei heel mooi vind. Maar ik denk dat als ik een lijst moet gaan maken, het eerder bij een top 50 blijft...
Marleen
Marleen
Music-freak
Music-freak

Aantal berichten : 176
Registratiedatum : 19-12-08
Leeftijd : 34

Bericht  Gast 03.12.09 12:31

Ik vindt het knap hoor, aan alle lijstenmakers zeg ik hulde (Birthday) Cake
Heb er zelf ook de grootste moeite mee..
De lijst die ik voor de v500 is ook zeer tijdelijk, nu al niet meer geldig haha.
Ik hou ook erg veel van nieuwe muziek en die hoort nog niet in allertijden
lijsten thuis vindt ik. Verder maak ik het me ook moeilijk omdat ik een teveel van 1 artiest/groep in 1 lijst ook zonde en overdreven vindt. Kortom ik heb een haat/liefde verhouding met het maken van dit soort overzichten.
Mijn freaky 25 lijstje is ook weer anders dan instuurlijstje top 2000. scratch
Ik hoop dat ik ook eens de tijd vindt om een overall overzicht te maken en dus in kaart brengen wat voor mij de beste platen allertijden zijn. Wellicht is dat dan weer een heel ander soort lijst.

Gast
Gast

Bericht  Mark 03.12.09 13:26

Nou, laat ik dan ook nog even wat toevoegen aan dit topic. Ik ben alsvolgt te werk gegaan:

Ik heb mijn winamplijst (dat is alle muziek die ik op mijn pc heb en daarbij heb ik de aanname gemaakt dat dat alles is wat ik leuk vind) opgeslagen als html bestand, om vervolgens in de bron de hele lijst naar een excel te plakken. Hier ben ik eerst een grove selectie gaan maken van de liedjes die ik er in wilde (dus deleten wat je niet wilt) en dat heb ik na een paar dagen nog een keer gedaan tot ik een lijst had waar ik enigszins mee kon werken. Dat heb ik vervolgens becijferd van 10 tot 1 en de lijst daarop gesorteerd. Vervolgens ben ik binnen de categorie 10 alles nog een keer gaan becijferen (zeg maar decimalen toekennen) en dat rijtje vervolgens weer gestorteerd. Eventueel kan je dan nog geen schuiven binnen groepjes die precies hetzelfde cijfer kregen. Dit heb ik in de bovenste regionen nog wel gedaan, maar als je kijkt naar mijn lijst dan zie je dat verderop de lijst alfabetisch loopt. Is eigenlijk vanaf 28 al te merken.
Mark
Mark
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1241
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 37

http://www.maeur.nl

Bericht  Boontje 04.12.09 11:27

Mark schreef:Nou, laat ik dan ook nog even wat toevoegen aan dit topic. Ik ben alsvolgt te werk gegaan:

Ik heb mijn winamplijst (dat is alle muziek die ik op mijn pc heb en daarbij heb ik de aanname gemaakt dat dat alles is wat ik leuk vind) opgeslagen als html bestand, om vervolgens in de bron de hele lijst naar een excel te plakken. Hier ben ik eerst een grove selectie gaan maken van de liedjes die ik er in wilde (dus deleten wat je niet wilt) en dat heb ik na een paar dagen nog een keer gedaan tot ik een lijst had waar ik enigszins mee kon werken. Dat heb ik vervolgens becijferd van 10 tot 1 en de lijst daarop gesorteerd. Vervolgens ben ik binnen de categorie 10 alles nog een keer gaan becijferen (zeg maar decimalen toekennen) en dat rijtje vervolgens weer gestorteerd. Eventueel kan je dan nog geen schuiven binnen groepjes die precies hetzelfde cijfer kregen. Dit heb ik in de bovenste regionen nog wel gedaan, maar als je kijkt naar mijn lijst dan zie je dat verderop de lijst alfabetisch loopt. Is eigenlijk vanaf 28 al te merken.

Mark hoe sla ik alles wat ik in mijn mediabibliotheek heb staan bij winamp op als html???

Laat maar heb het al gevonden
Boontje
Boontje
Music-director
Music-director

Bericht  Boontje 04.12.09 14:26

Hahah geweldig als je al je muziek in een bestand hebt staan en er achter komt dat je de meest vreselijke nummers op je PC hebt staan..... waarvan je denkt ....waarom heb ik die ooit gedownload ...
Boontje
Boontje
Music-director
Music-director

Bericht  Timmus 04.12.09 15:22

Geef eens een paar voorbeelden Boon??? Dit wekt nieuwsgierigheid op...
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Bericht  Vleertje 04.12.09 15:24

Ach Boon schaam je niet mijn eerste gekochte LP was van BZN (ik was 7 of 8 hoor dat maakt veel goed)
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52

Bericht  Kaj 04.12.09 15:24

Nou, mijn methode lijkt een beetje op die van iedereen hier, maar is toch weer een beetje anders. Ik heb natuurlijk als houvast m'n lijst van vorig jaar - wat het een stuk makkelijker maakt.
Door het jaar heen schrijf ik alles op (alleen dan niet in een schriftje, maar in excel) wat nog niet in de lijst staat maar er wel in hoort. En dan als de tijd daar is dat ik weer aan de Magistrale ga werken, ga ik lekker schrappen in de oude lijst - alles wat er wel uit mag. Meestal houd ik dan meer dan 1000 nummers over, die gooi ik allemaal op een grote hoop en laat ik door Excel op willekeurige volgorde zetten.
Vervolgens ga ik de lijst indelen in 5 of 6 blokken. Ik loop eerst de hele bulk van +/- 1100 nummers door en markeer alle nummers waarvan ik verwacht dat ze in het hoogste blok komen. Daarmee zijn alle Magistrale-classics er dus al uit gefilterd, en dan kom je meer bij wat nattevingerwerk terecht en wordt het steeds lastiger om de waan van de dag niet te laten meespelen. Maar goed, ik denk dat dat héél lastig te voorkomen is, als je geen jaren over de lijst wilt doen.
Nou goed, zo verder dus, totdat alle nummers in een blok zijn ingedeeld. Vervolgens ga ik ze per blok op de goeie volgorde zetten via de methode die Timmus ook heeft gehanteerd voor de verrukkelijke500. En als alles klaar is sluit je de blokken op elkaar aan en kom je doorgaans tot de ontdekking dat je dingen bovenaan blok 4 beter vindt dan dingen onderaan blok 3.. Dus daar wordt nog weleens wat heen en weer geschoven. Maar goed, dan is ie dus klaar.
Ow ja, disclaimer: het klinkt heel simpel en snel op deze manier, maar ik ben er meestal wel een week of 2 mee bezig... Razz Niet full time natuurlijk, maar toch elke avond weer verder klooien Very Happy
Kaj
Kaj
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4000
Leeftijd : 36

Bericht  Timmus 04.12.09 15:36

Kaj schreef:
Ow ja, disclaimer: het klinkt heel simpel en snel op deze manier, maar ik ben er meestal wel een week of 2 mee bezig... Razz Niet full time natuurlijk, maar toch elke avond weer verder klooien Very Happy

En leuk dat we dat vinden... Smile
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Bericht  MrJohn 04.12.09 17:00

Jullie pakken het allemaal wel heel professioneel aan.

Ik hang de chaos-theorie aan, pak mijn bestaande lijst erbij en begin te knutselen, toe te voegen en te verwijderen. De emotie van pakweg de afgelopen maanden speelt dan ook een rol.

Amateuristisch, ik geef het toe, en er staat ook wel eens een dubbele op de lijst. Dat heb je met chaos he Smile

Gr, MrJohn
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74

Bericht  Colijn1984 05.12.09 16:34

Interessant, al die methoden! Ik ben zelf net iets anders te werk gegaan. Mijn basis was de top 100 die ik vorig jaar had gemaakt. Bij elk van de artiesten uit die lijst heb ik mijn favoriete nummers op volgorde gezet (ging bij toppers als Genesis, U2 etc. door tot ongeveer nummer 15). De lijst met artiesten heb ik - voornamelijk uit het hoofd - aangevuld en ook hier zijn mijn favoriete nummers op volgorde achter gezet. Soms moest ik even opzoeken hoe een nummer, dat ik ooit eens had aangetekend als mooi, ook alweer ging (bijv. Afterglow).
Bij een totaal van ruim 600 nummers ben ik de lijst echt gaan samenstellen. De 'voorselectie' per artiest maakte het wat makkelijker om te beslissen; daardoor was het aantal mogelijkheden nog enigszins beperkt en hoefde je niet steeds dezelfde vraag te stellen (zoals "moet Innuendo nu voor of na de Bohemian Rhapsody?"). Naarmate de lijst vorderde werd het steeds meer nattevingerwerk. Vandaar ook mijn pleidooi om de verschillen onderin lijstjes minder zwaar te laten wegen dan de verschillen bovenin, maar laat ik de discussie over de puntentelling niet opnieuw aanwakkeren Smile

Bij mij gingen ook wel een paar weken over de samenstelling heen. Diverse platen - vooral onderin - hebben later nog een behoorlijke sprong voor- of achterwaarts gemaakt. Uiteindelijk leek 360 me wel een mooi getal om op uit te komen: elke graad een plaat!
En binnen een week na inzending kom je er dan toch achter alsnog van alles vergeten te zijn, zoals Sting, Kate Bush, Robert Miles, Travis, Kim Wilde enz. enz...
Gauw op mijn 'longlist' gezet, zodat dit me volgend jaar niet opnieuw overkomt (al gaat het dan vast wel weer ergens anders mis)!

Heeft iemand trouwens nog een suggestie hoe ik mijn top 360 moet noemen?
Colijn1984
Colijn1984
Music-specialist
Music-specialist

Aantal berichten : 536
Registratiedatum : 19-12-08
Leeftijd : 40

Bericht  Timmus 05.12.09 17:08

Colijn1984 schreef:
Heeft iemand trouwens nog een suggestie hoe ik mijn top 360 moet noemen?

Volgens mij heb je die zelf al bedacht. "Elke graad een plaat" vind ik een erg leuke titel.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Reageren

Permissies van dit forum:
Je mag reacties plaatsen in dit subforum