*RTH* Wes - Alane
+7
arjanh
forzautregivo
Ries
Frodo
Jan...
sowhat
Timmus
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is je cijfer voor "Alane"?
*RTH* Wes - Alane
[05-11-2016]
Negentien jaar terug in de tijd: De Kameroense zanger Wes Madiko komt onder de naam Wes (Michel Sanchez, die deel uitmaakte van Deep Forest, werkt er ook aan mee) op de eerste plaats van de hitlijsten met het nummer Alane, dat overigens toen al bijna twee maanden in de Nederlandse Top 40 stond. De plaat, gezongen in het Douala, een Kameroens dialect, zou het bíjna tot het eind van het jaar 1997 volhouden aan kop; de Afrikaan moest de koppositie eind december echter afstaan aan Tell Him van het hier op het forum uiterst populaire gelegenheidsduo Barbra Streisand & Céline Dion.
In Nederland werd het uiteindelijk de op twee na grootste hit in Nederland van dat jaar. Ook in België, Oostenrijk en Frankrijk kwam het nummer op de eerste plaats. In laatstgenoemd land ging de single meer dan een miljoen keer over de toonbank - een grens die nog geen enkele Afrikaanse muzikant ooit had gehaald.
Na het grote succes van Alane ging Wes Madiko in 1998 solo verder. Dat jaar leverde hij speciaal voor het WK in Frankrijk het nummer I Love Football.
Negentien jaar terug in de tijd: De Kameroense zanger Wes Madiko komt onder de naam Wes (Michel Sanchez, die deel uitmaakte van Deep Forest, werkt er ook aan mee) op de eerste plaats van de hitlijsten met het nummer Alane, dat overigens toen al bijna twee maanden in de Nederlandse Top 40 stond. De plaat, gezongen in het Douala, een Kameroens dialect, zou het bíjna tot het eind van het jaar 1997 volhouden aan kop; de Afrikaan moest de koppositie eind december echter afstaan aan Tell Him van het hier op het forum uiterst populaire gelegenheidsduo Barbra Streisand & Céline Dion.
In Nederland werd het uiteindelijk de op twee na grootste hit in Nederland van dat jaar. Ook in België, Oostenrijk en Frankrijk kwam het nummer op de eerste plaats. In laatstgenoemd land ging de single meer dan een miljoen keer over de toonbank - een grens die nog geen enkele Afrikaanse muzikant ooit had gehaald.
Na het grote succes van Alane ging Wes Madiko in 1998 solo verder. Dat jaar leverde hij speciaal voor het WK in Frankrijk het nummer I Love Football.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Re: *RTH* Wes - Alane
Af en toe snap ik niet dat iets zo populair is. 2
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
hahaha die SW, je hebt precies dezelfde gedachte als ik. Echt onbegrijpelijk, Afro-house voor ouwe wieven, een 2
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Tuner off plaatje voor mij, ik weet dat vriend Forza dit niet leuk gaat vinden maar ik kan hier slechts een 1 voor geven.
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Ries schreef:Tuner off plaatje voor mij, ik weet dat vriend Forza dit niet leuk gaat vinden maar ik kan hier slechts een 1 voor geven.
Laat dat 'vriend' voortaan maar weg
Ik geef hier een vrij hoog cijfer voor, met name vanwege de herinneringen. Hoezeer mijn smaak zich ook heeft ontwikkeld, dit blijft voor altijd het allereerste nummer waar ik als kind enige notie van had. Die clip maakte vooral veel indruk, al is dat vooral een geromantiseerd beeld en blijkt de huidige realiteit wat minder rooskleurig te zijn
Los van de herinneringen, het blijft een razend vrolijk nummer natuurlijk. Een 8
arjanh- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4697
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 55
arjanh schreef:Ik vond dit toen al vreselijk en dat is niet veranderd. Een 1.
Mee eens, maar vooruit, ik maak er een 2 van omdat het ook nog wel erger kan.
Ach wat een lage punten, ik vond dit wel leuk, toen en nu nog, een kleine 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Ik ben het wel eens met Mirrr. Het was razend populair en dus vaak te horen. Al is het onverstaanbaar, ik vond het altijd wel redelijk. Normaal een nipte voldoende, maar voor iemand uit Kameroen (die horen we niet vaak) heb ik nog een bonuspunt over. Een 7 dus.
Roy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09
Tsja, er is veel leukers uit Afrika gekomen, maar irritant is t ook niet. Heb er geen herinneringen aan. 5
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Ik zet dit ook niet uit mezelf op, maar kan dit prima hebben. Kleine 7.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: