*RTH* Laibach - Eurovision

Go down

Wat is je cijfer voor "Eurovision"?

0% 0% 
[ 0 ]
0% 0% 
[ 0 ]
40% 40% 
[ 2 ]
20% 20% 
[ 1 ]
0% 0% 
[ 0 ]
20% 20% 
[ 1 ]
0% 0% 
[ 0 ]
0% 0% 
[ 0 ]
0% 0% 
[ 0 ]
20% 20% 
[ 1 ]

Totaal aantal stemmen : 5

*RTH* Laibach - Eurovision

Bericht  Timmus op za apr 07 2018, 10:12

[30-03-2018]

30 maart 1968: Poptempel Paradiso opent haar deuren. Vijftig jaar later wordt teruggekeken op een roemrucht verleden, met historische concerten en ontmoetingen. In het rijtje tref je onder meer aan: David Bowie, Joy Division, Prince, U2, The Rolling Stones en The Red Hot Chili Peppers. Voor RTH kiezen we voor de vanaf de oprichting al controversiele, Sloveense band Laibach.

OOR:
Laibach komt uit Slovenië (Joegoslavië) en maakt zware, industriële, bombastische muziek. Je kunt veel op ze aanmerken (bijvoorbeeld dat hun filosofieën net zo poly-interpretabel zijn als het orakel van Delphi), maar één ding moet je ze nageven: ze weten als geen ander de gemoederen van publiek en popcritici bezig te houden. Over weinig bands worden de laatste tijd zoveel verhitte discussies gevoerd als over Laibach, waarbij telkens de vraag centraal staat: moet de Laibachkunst (muziek en beeldend), die vol zit met demagogie, grootspraak en oude Germaanse symbolen, nou serieus genomen worden of is alles één grote parodie?’

‘Op die bewuste avond hing er in een bomvol Paradiso onder het publiek een wat gelaten stemming. Velen waren blijkbaar gekomen om die band, waar iedereen het over heeft, nou eens in het echt te zien. Maar ook hier werd het antwoord niet gevonden. Overdonderd was men. De ambiance was er dan ook naar. Het podium was niet plat, maar vrij spectaculair trapsgewijs in de hoogte gebouwd, zodat tussen drummer en plafond nog maar net ruimte was voor een filmprojectiescherm. In de voormalige kerk Paradiso kwam deze theatrale opstelling bijzonder goed tot zijn recht. De zware, harde muziek, met teksten, door de geüniformeerde zanger als legerbevelen de zaal in gebruld, werkte nu zelfs een beetje angstaanjagend. Alsof Gods toorn over het volk Israël neerdaalde. Het optreden was kort (de drie kwartier werden niet volgemaakt) en culmineerde in Geburt Einer Nation (cover van Queens One Vision) en Life Is Life. Juist, van Opus. Vooral dat laatste nummer was een hoogtepunt. Door middel van de brullende stem en knalharde toetsenpartijen als complete symfonieorkesten werd de meest banale popsong van de afgelopen tien jaar tot karikaturale proporties opgeblazen. En vergis ik me nou, of was het publiek bij het uitgaan van Paradiso echt wat stiller dan normaal?

Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 11776
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 31

http://dit-vind-ik-ervan.blogspot.nl/

Terug naar boven Go down

Re: *RTH* Laibach - Eurovision

Bericht  sowhat op za apr 07 2018, 12:13

Hier heb ik nooit ene reet aan gevonden. 3
sowhat
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 14727
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 60

http://www.sowhatfun.nl

Terug naar boven Go down

Bericht  Mirrr op zo apr 08 2018, 12:25

Niet heel onaardig, als ik in de stemming ben kan ik dit wel draaien, een 6
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7883
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 54

Terug naar boven Go down

Bericht  Roy op za apr 14 2018, 01:25

sowhat schreef:Hier heb ik nooit ene reet aan gevonden. 3

100% mee eens inclusief de 3.
Roy
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1922
Registratiedatum : 11-11-09
Leeftijd : 49

http://wallofsound.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht  arjanh op za apr 14 2018, 11:48

Volgens mij kende ik van Laibacj tot nu toe alleen covers, met wisselend succes overigens... dit nummer vind ik ook weinig aan, Rammstein-light al is dat laatste misschien niet eens zo erg zonder alle bombast... 4.
arjanh
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3006
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 48

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Terug naar boven