Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Laatste onderwerpen
» Do. 28 maart : Jukebox
De top 100 van... Ard - Pagina 3 EmptyVandaag om 12:31 van Roche

» Maart 2024
De top 100 van... Ard - Pagina 3 EmptyGisteren om 22:02 van Roche

» Vrijdag 29 Maart: Catch 22 & De WeekendsArd
De top 100 van... Ard - Pagina 3 EmptyGisteren om 21:28 van Grafmat

» *RTH* Critical mass – Believe in the future
De top 100 van... Ard - Pagina 3 EmptyGisteren om 20:16 van Timmus

» Steunfonds 12: 24 t/m 30 maart 2024
De top 100 van... Ard - Pagina 3 EmptyGisteren om 12:16 van Timmus

» Wo 27-03 Sokra zaagt door
De top 100 van... Ard - Pagina 3 EmptyGisteren om 12:14 van sokratikos

» 22-23-24 maart: 90s WEEKEND!!
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty26.03.24 13:43 van Gast

» DI. 26 maart : Jukebox
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty26.03.24 9:58 van Roche

» *RTH* Little Eva - The Loco-Motion
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:53 van sokratikos

» *RTH* Wim Soutaer - Allemaal
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:50 van sokratikos

» *RTH* Crowded House - Weather With You
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:46 van sokratikos

» *RTH* Beatle Barkers – Ob-la-di, ob-la-da
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:42 van sokratikos

» *RTH* Jackson Browne - Boulevard
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:39 van sokratikos

» *RTH* Salt-N-Pepa – Independent
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:36 van sokratikos

» *RTH* Yann Tiersen - Comptine d'un autre été: L'après-midi"
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:34 van sokratikos

» *RTH* Lana Del Rey - Young and Beautiful
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:30 van sokratikos

» *RTH* Nâdiya - Et c'est parti ft. Smartzee
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:24 van sokratikos

» *RTH* Dead Kennedys - California Über Alles
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 21:20 van sokratikos

» *RTH* Belle Pérez - Que Vida La Vida
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 20:51 van sokratikos

» *RTH* Talking Heads - Television Man
De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty25.03.24 20:47 van sokratikos


De top 100 van... Ard

+5
sokocat
Dave Evans
Mirrr
MrJohn
Grafmat
9 plaatsers
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren

Pagina 3 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 0:27

65 The Mission - Tower Of Strength
Album: Children (1988)

Voor zover ik The Mission ken is dit een verrassend hoogtepunt, want voor de rest vind ik The Mission niet bijster bijzonder. Op het album Children is dit ook een totaal afwijkende track tussen veel vrij plichtmatige en niet zo heel goede standaard Engelse rocknummers. Dit nummer echter: Wow. Fantastische sfeer en opbouw. Met name de stringarrangementen en de gitaarsolo's die het 2e deel van het nummer versterken zijn geweldig.[

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 0:36

64 The Intersphere - I Have A Place For You On Google Earth
Album: Interspheres >< Atmospheres (2010)

Duitse rockband die volkomen ten onrechte nog geen grote bekendheid geniet, en gezien het verloop van hun carrière vrees ik dat het er ook niet meer van gaat komen... Dit is van hun 2e album een van de meest prog-gerelateerde en meer experimentele nummers die ze gemaakt hebben. Invloeden van o.a. Muse zijn inderdaad niet te ontkennen, maar voordat er bij mensen haren te berge rijzen: ook weer niet zó prominent aanwezig dat de band niet een heel eigen karakter heeft. De zanger Christian Hessler is het grote compositorische brein van deze band, maar stuk voor stuk zijn het uitstekende muzikanten, de gitaristen zijn echte 'geluidenmakers', en de drummer is één van de beste drummers die ik live heb gezien, wát een beest. Overigens was dat hele concertbezoek een hele aparte, even geweldige als hilarische ervaring...
Buiten de geweldige muzikale invulling is de tekst ook een niet te versmaden commentaar op de invloed van het 'gewetenloze' internet (in dit nummer als de verteller en ik-figuur opgevoerd) op mensen en hun gedrag.
Om nog even de kwaliteiten van deze band te illustreren; hun gehele 3e cd werd live in de studio opgenomen, en als je meer wil zien, begin dan hier of hier en klik daarna gewoon verder door de live-opnames van die 2 sessies: Spitzenklasse!

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 0:59

63 Midlake - Head Home
Album: The Trials of Van Occupanther (2006)

Tijdloos nummer dat een klassieker zou moeten zijn (en veel beter is dan Roscoe!), maar het helaas niet is. Wel kenmerkend voor de ontwikkeling van mijn smaak is dat ik vroeger een gitaarsolo zoals in dit nummer wordt gespeeld compleet zou hebben weggelachen. Krakkemikkig klinkend, met een soort 'line out-oversturing' ipv mooie buizenversterking en volledig op gevoel 'ingerammeld'.
Tegenwoordig kan ik dat dus (in de juiste context geplaatst) ontzettend waarderen. Verder: Bescheiden maar smaakvol arrangement, en mooie meerstemmige zang. Heerlijk sfeertje!

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 1:01

62 Ayreon - Isis And Osiris
Album: Into The Electric Castle (1998)

Arjen Lucassen...! Toen ik 14 (ongeveer, kan me het precieze jaar niet meer herinneren) was speelde ik tijdens een festival in mijn eerste bandje voor een paar honderd hardrockers omdat Vengeance de hoofdact was. Dat was een beetje (*kuch*) een mismatch aangezien wij toen vooral nog vrij lieve, onvolwassen pop/rock-liedjes maakten... Maar ik weet nog heel goed hoe ernstig ik onder de indruk was Vengeance en vooral van Lucassen, die naast Leon Goewie toch wel (letterlijk) de grote man was in die band. In de jaren '90 - toen hij bij Vengeance stopte - was ik hem volledig uit het oog verloren, en ik denk dat het eigenlijk pas rond 2009 of zo geweest zal zijn dat ik op zijn Ayreon-projecten stuitte. En zolang Arjen zijn neigingen om de Ierse en Schotse hooglanden in zijn rockmuziek te integreren in toom weet te houden (zo vind ik het populaire Day 16: Loser van het album The Human Equation echt een draak) zitten er echt geweldige dingen bij!
Fish, Damian Wilson, Sharon den Adel, Anneke van Giersbergen en de mij verder onbekende Edwin Balogh vervullen hier stuk voor stuk vocale glansrollen en muzikaal gezien is het een leuke puzzel om te achterhalen welke muzikanten nou eigenlijk welke partijen hebben gespeeld (ik weet het nog steeds niet). En ik zag bij het album Into the Electric Castle weer eens een geweldige beschrijving van een MuMe-lid dat ik niet zou kunnen verbeteren:

Mijn eerste kennismaking met Ayreon, en ik moet oppassen in mijn enthousiasme niet té hoog in te zetten. Vooralsnog hoor ik hier een heleboel dingen in : het doet me denken aan The war of the worlds, Rick Wakeman, Dream Theater en vette jaren-70-AOR, maar ook zijn er echo's van Tommy, Pink Floyd, Greg Lake, Brian May en zelfs Tangerine Dream. Maar wat ik voorál hoor zijn een enorm gevarieerd instrumentarium, kleurrijke arrangementen en zeer divers klinkende gitaarpartijen in een bijzonder aanstekelijke mix van 70's-symfo en moderne rock, gebaseerd op een verhaallijn die enerzijds nogal cheesy is maar anderzijds een perfect vehikel voor alle muzikale stemmingen en de verschillende gastzangers vormt, alles overgoten met een saus van onmetelijk plezier in de eigen inventiviteit. Een heerlijk album, waarbij ik de eerste CD wat beter vind dan de tweede vanwege de aanwezigheid van Isis and Osiris (voor mij het hoogtepunt van het geheel) en het mooie melancholische begin van Time beyond time, hoewel die CD ook het enige echt beroerde nummer van het album bevat (van die zeurderige melodie van "re – he-e-e-liopolis, ka-a – a-a-ananti, in the tunnel of light" word ik helemaal naar). Maar dat vlekje doet gelukkig weinig af aan hoe leuk ik dit album vind.

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 1:07

61 Royal Blood - Out Of The Black
Album: Royal Blood (2014)

Daar is er weer eentje: eerste album, eerste track. En meteen een blijvende indruk achterlaten. Fantastisch geluid dat dit duo weet neer te zetten, waarbij het in eerste instantie - door slim gebruik van effectapparatuur - totaal niet opvalt dat in deze band geen gitarist zit. Heerlijke riffs en hooks waarin de agressiviteit en woede over het 'out of the black' bedrogen worden op een goede manier de ruimte krijgt. En gelukkig laat de band met hun tweede album al zien een blijvertje te zijn!

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 1:22

60 The Pineapple Thief - Alone at Sea (live)
Album: Where We Stood (2017)

Oorspronkelijk verschenen in 2014 op het album Magnolia, maar voor deze lijst moét ik gewoonweg de liveversie van hun tour van vorig jaar met Gavin Harrison (Porcupine Tree) op drums in de lijst zetten. De man voegt zoveel extra's toe aan het nummer, dat al sterk was op de CD: Zowel door de subtiele elementen (let op alle belletjes, bekkens, hi-hat technieken), maar ook door zijn pure groove, zijjn fills en vooral gewoon de pure power (het einde is zóveel krachtiger door hem dan op de plaat). Buiten de drums van Harrison is het natuurlijk gewoon een ijzersterk nummer, met naast een traditionele gitaarsolo een paar geweldige sonische uitbarstingen (kan er even geen ander woorden voor vinden) waar je je echt in het oog van een storm op zee kunt wanen, daarmee connectie makend met de tekst, die naar ik begrepen niet letterlijk moet worden gezien als een zelfmoordpoging van een liefdespaar, maar meer als een metafoor voor 2 mensen die hebben besloten de rest van hun leven samen door te brengen en bij mekaar te blijven tot het absolute einde.

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Chrisje 17.03.18 8:37

Nou, ik heb even wat liedjes terug gehoord en ik kom tot de conclusie dat Ard houdt van ingewikkelde bombastische muziek. De emotie zit verstopt in jaren van training om het instrument te beheersen. Ik vond Keith Jarrett erg mooi en rustgevend. Ik vond dat Steve Vai uiterlijk wel een beetje lijkt op Ard. Ik vond Novastar best mooi, maar ja, als je je vrouw hebt ontmoet bij dat liedje moet ie natuurlijk in je top 100. Ik vind "I want you - She's so heavy" één van de beste liedjes van de Beatles. En ik kan moeilijk luisteren naar "The end" van de Doors, omdat het "te" is. Ik ga proberen om vanmiddag of vanavond een tijdje te luisteren, maar ik denk niet dat ik het volhoud tot het einde.



Chrisje
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3305
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 63
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Mirrr 17.03.18 10:33

Yes The Mission en Interpol (en wel meer)  Very Happy
Was een leuk avondje muziek, luister vandaag weer verder Very Happy
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12004
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  MrJohn 17.03.18 11:06

Het was, zoals ik al voorspeld had, een reis door het muzikaal paradijs. Ik ga vandaag weer met veel plezier luisteren, al zal het de eerste twee uurtjes zijn als achtergrond bij de wielerklassieker Milaan - San Remo.

Succes Ard Very Happy
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16642
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 11:36

Chrisje schreef:Nou, ik heb even wat liedjes terug gehoord en ik kom tot de conclusie dat Ard houdt van ingewikkelde bombastische muziek. De emotie zit verstopt in jaren van training om het instrument te beheersen. Ik vond Keith Jarrett erg mooi en rustgevend. Ik vond dat Steve Vai uiterlijk wel een beetje lijkt op Ard. Ik vond Novastar best mooi, maar ja, als je je vrouw hebt ontmoet bij dat liedje moet ie natuurlijk in je top 100. Ik vind "I want you - She's so heavy" één van de beste liedjes van de Beatles. En ik kan moeilijk luisteren naar "The end" van de Doors, omdat het "te" is. Ik ga proberen om vanmiddag of vanavond een tijdje te luisteren, maar ik denk niet dat ik het volhoud tot het einde.

In ieder geval fijn dat je de moeite hebt genomen om te reageren, en ik zie je vanmiddag graag in de chat verschijnen...!
Je conclusie over mijn smaak is wel ongeveer goed, maar natuurlink niet het hele verhaal. En tja, dat emotie verstopt raakt door jarenlange training is wat mij betreft gewoon een misvatting.  Het probleem van heel van de zogenaamde emotionele artiesten is dat ze gewoon vrij slecht zijn op hun instrument of qua zang en dat trachten te compenseren door zogenaamde emotie... Wink

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  MrJohn 17.03.18 15:29

En de goede vibraties weerklinken al weer door mijn paleisje Very Happy
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16642
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 15:53

Excuus dat ik even niet helemaal op schema lag met de motivaties.. Gisteren de laatste 2 gewoon vergeten, maar had tot net wat problemen met het netjes kopiëren inclusief hyperlinks van de motivatie vanaf het MuMe-forum. Nu opgelost...!

59 Peter Gabriel - Growing Up
Album: Up (2002)

Perfecte mengeling van electronische beats en geluiden en akoustische instrumenten in deze verschrikkelijk goede productie. Het groovt en swingt als een dolle, als je het mij vraagt, en dat wordt afgewisseld door prachtige rustige stukken waar Gabriel's stem nog steeds als een huis overeind staat. De tekst omvat het hele leven, van conceptie, geboorte tot de dood en misschien wel reïncarnatie.
De show tijdens tour die dit album begeleidde was geweldig en misschien wel net zo goed als de legendarische Secret World Tour. Bewijs

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 15:53

58 Kate Bush - Wuthering Heights
Album: The Kick Inside (1978)

Tja, wat kan je nog zeggen over een klassieker als deze? Ongelooflijk bijna, de volwassenheid, de kwaliteit van de compositie, de zangprestatie, de... noem-het-maar-op. En dat voor een 18-jarig meisje ten tijde van het componeren en opnemen (maar dat het nog gekker kan zal later nog blijken... )! Wuthering Heights schijnt vlak voor de opnames van The Kick Inside te zijn geschreven (in een nacht met volle maan...! not kidding) en in allerlijl aan de tracklist te zijn toegevoegd. Het inzingen schijnt in 1 take gedaan te zijn!
En om het nog even af te maken: Ze schijnt hemel en aarde te hebben bewogen om te zorgen dat dit nummer als eerste single werd uitgebracht, in weerwil van de ideeën van de platenmaatschappij omdat het nummer 'te apart' zou zijn. Het werd een instant wereldhit, behalve in... Amerika.

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 15:54

57 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
Album: Powerslave (1984)

Nu we toch bezig zijn met muzikale vertolkingen van klassieke literatuur kan deze bewerking van het epische gedicht van Samuel Taylor Coleridge er ook nog wel bij... Smile
Iron Maiden is toch wel de band die het meest verantwoordelijk is geweest voor een enorme verandering in mijn muzieksmaak op jonge leeftijd. Ik kreeg het album Powerslave in 1986 op een cassettebandje van een vriend. Mijn God: nachtenlang heb ik dat geluisterd op mijn koptelefoon op standje tinitus! Tot dat moment was ik qua hardrock eigenlijk nog niet veel verder gekomen dan de singles van Van Halen, Whole Lotta Rosie van AC/DC en.. jawel: The Final Countdown... Dat veranderde drastisch na de kennismaking met Iron Maiden. In no time sloeg ik geen aflevering meer over van Vara's Vuurwerk en werd ik een jeugdig, klein metalheadje.... Razz
Monsters of Rock 1988 met o.a. Helloween (vond ik he-le-maal gewéldig!) David Lee Roth (Steve Vai op gitaar!) en uiteraard Iron Maiden zal ik mijn leven niet meer vergeten. Rime of the Ancient Mariner tekende ook voor het begin van mijn liefde voor lang uitgesponnen tracks, en hoewel veel van mijn jeugdliefdes op metalgebied de tand des tijds niet helemaal hebben doorstaan staat The Rime nog steeds fier overeind.
NB: Ja, ik weet dat als extraatje in deze YT-versie van het nummer in de 'bootsectie' nog wat bonusregels uit het gedicht zitten, waarschijnlijk afkomstig uit de film die gebruikt is voor het maken van deze clip... Wink

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 15:54

56 The Smashing Pumpkins - Tonight, Tonight
Album: Melan Collie And The Infinite Sadness (1995)

In de jaren '90 hielden o.a. The Smashing Pumpkins mijn interesse in de muziek van dat moment nog een beetje levend, terwijl we voor mijn gevoel steeds meer werden doodgegooid met gabber en andere bagger en ik mezelf vaak onderdompelde in jaren '70 prog en steeds minder luisterde naar muziek van dat moment (waardoor ik later nog wel e.e.a. in te halen had, trouwens...).
Ik moet eerlijk toegeven dat er meer kandidaten van ze zijn voor de lijst. 1979 en Disarm hadden bijvoorbeeld wellicht ook wel in deze lijst gepast... Het arrangement voor een 30-koppige strijkerssectie tilt dit er echter net ff bovenuit. De melodieën zijn tegelijkertijd melancholisch en verheffend, waardoor je toch met een positief gevoel achterblijft als Billy Corgan hoopt dat zijn geliefde ook in hem gelooft: "Believe in me as I believe in you"...

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 15:55

55 The Beach Boys - Good Vibrations
Album: Smiley Smile (1967)

Ik denk dat dit de plaat is uit mijn lijst waar ik al het langst warme gevoelens voor heb. Naast de eerder genoemde albums van The Beatles (Help, Rubber Soul met name) draaide ik namelijk ook heel vaak een verzamelaar van The Beach Boys (eentje die NIET op deze site te vinden is!!) en samen met Sloop John B. is het altijd mijn favoriete Beach Boys nummer gebleven (en ja: later kwam daar God Only Knows ook nog bij, maar die stond niet op die bewuste verzamelaar, voor zover ik me kan herinneren).
Geweldig zangwerk, instrumentengebruik en percussie in dit nummer: de Theremin is natuurlijk het meest in het oor springende instrument dat beroemd is geworden dankzij dit nummer, maar alles aan dit nummer is perfect uitgedacht. Net als Strawberry Fields Forever oorspronkelijk bedoeld was voor het nieuwe Beatles-album dat Sgt. Pepper werd, maar daarvoor al werd uitgebracht als single, was Good Vibrations bedoeld voor het magnum opus van The Beach Boys: Pet Sounds. In dit geval verscheen het er niet op omdat Wilson nog niet tevreden was met het resultaat. 6 maanden later was Good Vibrations eindelijk klaar...!
Tot slot nog even een geweldig klinkende stereoversie - met wat extra stukjes erin!

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 15:55

54 The Killers - When You Were Young
Album: Sam's Town (2006)

Ach, ach, ach, wat is deze band toch diep gezonken na hun 2 geweldige eerste albums. Je gaat er bijna anders van naar hun oude nummers luisteren. Bijna, zeg ik... Wink
Dit vind ik nou echt een geweldig voorbeeld van een moderne klassieker, net als Head Home (no. 63) uit hetzelfde jaar, maar dan in de categorie rock. en ook deze heeft die status ten onrechte niet weten te bereiken. Fantastische muur van geluid in de opening en de refreinen. Ik vind de tekst persoonlijk echt geweldig (de zinsnede: "We're burning down the highway skyline - on the back of a hurricane, that started turning when you were young" vind ik even onbegrijpelijk mysterieus/multi-interpretabel als mooi, en de hele song ademt dat gevoel van herinnering toen alles nog (zgn) perfect was, en - daar is dat woord weer: melancholie. Kennelijk heb ik daar wat mee... Smile
Boodschap: idealiseer niet teveel, want "he doesn't look a thing like Jesus (onhaalbaar ideaalbeeld), but more then you'll ever know"

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 15:56

53 Muse - Citizen Erased
Album: Origin of Symmetry (2001)

Terwijl andere bands nog wachten op hun eerste entry of 2e, is dit alweer de 3e van Muse... 1 Troost voor de haters: Gaat eventjes duren voordat ze weer langs gaan komen...
Eén ding moet me hierbij van het hart: Bij Muse kan het héééééél lang duren voordat ik me ook enig moment druk maak om de tekst. Soms vang ik wel wat zinnen op waar ik enige vorm van chocola van kan maken, maar vaak interesseert het me geen ene ruk. Muse is sound. Geluid. Vaak in de vorm van herrie. Emotie gestuurd door dat geluid. Bijna nergens komt dat meer tot uiting als in Citizen Erased, dat feitelijk hele delen 1 muur vol overstuurde herrie is - alles staat te hard in de mix en gaat over zijn
nek. Maar als je dan de rust verwacht is het eindstuk sonisch zelfs dermate onrustbarend voor iemand met een overgevoelig evenwichtsorgaan als ik dat ik juist daar een aantal keren serieus duizelig door ben geworden (ca. 5:30 tot 6:30). Je zou dan zeggen dat ik het maar niks vind. Niets is minder waar. Citizen Erased is een orgastische geluidservaring waarin ik met graagte 'verdwijn' in de muziek. Hey.... 'citizen erased' ....?

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 15:56

52 Regina Spektor - Us
Album: Soviet Kitsch (2003)

Vrouwen en piano's, ik heb er wel wat mee,, en die hebben altijd wel een paar streepjes voor bij me... Smile En nu eens niet een melancholisch, maar eigenlijk uitermate 'kritisch optimistisch' van toon. Tekstueel gezien zit er volgens mij ontzettend veel in dit nummer, en ikzelf dacht toch echt dat het gaat over Rusland: "statues of us", "name cities after us" dat gaat over Stalingrad , Leningrad -> "And then they say it's all our fault" -> het neerhalen van veel beelden, de afrekening met het communisme en eigenlijk het verval naar een extreem soort crimineel-kapitalisme -> "the den of thieves"... maar als iemand iets weet wat Regina er zelf over heeft gezegd, houd ik me zeker aanbevolen. En deze versie mag je zeker niet overslaan, want deze dame kan het wel, hoor: Live In London

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 16:15

51 Steven Wilson - First Regret / 3 Years Older
Album: Hand.Cannot.Erase (2015)

Opening in zeer traditionele progressieve stijl van wat mij betreft 1 van de allerbeste albums aller tijden. Invloeden van alle groten der (prog)aarde zijn hier verzameld om een op zichzelf staand meesterwerk te vormen. Ontsproten aan het brein van zeker op dit moment de voor mij beste componist/arrangeur/producer die er rondloopt.
De hoofdgitaarmelodie onder de opzwepende begeleiding, echt schitterend in al zijn eenvoud, en wellicht nog mooier later in het nummer als het terugkeert, eerst onder een rustige begeleiding en dan weer exploderend... De meerstemmige zangstukken (CSNY, anyone ...?), het piano-intermezzo, de Hammond- en gitaarsolo solo... De afwisseling tussen rustige en heftige stukken... En de perfecte manier waarop elk stuk aansluit op het volgende.... Tja, wat is er niet geweldig aan dit nummer?

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 16:20

50 Marillion - Living With The Big Lie
Album: Brave (1994)

Toch geheel toevallig tot stand gekomen: Weer een eerste nummer van een prog-conceptalbum (waar ik dit keer de 'prelude' - Bridge - niet bij heb kunnen vinden), dat zelfs qua onderwerp veel raakpunten heeft met de vorige. En zelfs het feit dat de aanleiding er 1 is vanuit een waargebeurd verhaal hebben beide albums gemeen.
Wat Living With The Big Lie zo goed maakt is in eerste plaats de fantastische stem van Hogarth hier, die met zóveel inlevingsvermogen en gevoel het uitgangspunt van de hoofdpersoon neerzet, in een nummer dat zowel persoonlijk als politiek genoemd kan worden, want 'de grote leugen' kan op diverse dingen wijzen, die ook allemaal in de tekst terugkomen. Muziek en tekst gaan weer heel goed samen in dit nummer. Als het nummer op gang komt vind ik het logge couplet ritmisch erg sterk, en de wijze waarop elk couplet weer zwaarder en agressiever wordt aangezet vind ik ook heel goed gedaan, vooral omdat het gelijk oploopt met de groeiende woede die in de tekst tot uiting komt.
Marillion als band staat wellicht ook hier op die ronde middenste positie (er is geen middenste positie bij een top100, dat weet ik ook wel... Razz ) omdat de band in mijn muzikale leven het scharnierpunt is geweest tussen hitparademuziek en albummuziek, én het begin van mijn liefde voor symfo/prog. Dat begon uiteraard niet in de Hogarth-periode, maar in de Fish-periode. Na Kayleigh haakte ik aan en Clutching At Straws is tot op de dag van vandaag mijn favoriete Marillionalbum. Ik heb lang getwijfeld of ik het kon maken om het drieluik 'Hotel Hobbies - Warm Wet Circles - That Time of The Night' als 1 nummer een notering te geven in de lijst, maar uiteindelijk vond ik dat nét teveel oprekking van de definitie van 1 nummer...
NB: In 1994 na het uitkomen van Brave was ik overigens bij een van de ergerlijkste concerten die ik ooit heb mogen meemaken. Marillion stond in Martinihal (toen nog een 'Plaza' ) in Groningen, voor een paar duizend man die kennelijk stonden te wachten op Kayleigh, want terwijl de band begon met het spelen van het gehele conceptalbum blééf die meute maar ongelooflijk veel lawaai maken en ouwehoeren tijdens de rustige stukken van dat album... Ik heb me niet vaak geschaamd voor mijn medepubliek, maar die keer wel, want het is was in 'mijn stad' en het kán de band gewoonweg niet ontgaan zijn...
Nóg een NB: Check deze liveversie uit 2009, waaruit blijkt dat de stem van Hogarth live ook na al die jaren nog geen spatje had/heeft ingeboet aan power, hoogte en zeggingskracht!

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 16:21

49 Supertramp - School
Album: Crime of the Century (1974)

Eerlijk gezegd ben ik helemaal niet zo'n superfan van Supertramp, maar net als bv. Dire Straits ze hebben toch wel een paar ongelooflijke klassiekers op hun naam gezet waarvan de kwaliteit niet ontkend kan worden. Dit is zo'n onvermijdelijke klassieker van een klassiek album. Productioneel absolute topklasse, helemaal gezien de technische middelen in die tijd. Tuurlijk: dit is een geweldige compositie, dat staat buiten kijf, maar de meerwaarde zit 'm voor mij echt in de productie: alles is kraakhelder opgenomen, de geluiden afzonderlijk klinken geweldig en de plaatsing van de instrumenten in de mix is spot on!
BTW: Tekstueel sluit dit wel enigszins aan bij de vorige notering. Als ik ze andersom had geplaatst zou er bijna logisch verband ontstaan...

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 16:22

48 Queens Of The Stone Age - I Appear Missing
Album: Like Clockwork (2013)

Allereerst excuses voor de mindere geluidskwaliteit van de YT-link. Beter kon ik het niet vinden in de albumversie... Maar wat een fantastische comeback van QOTSA was Like Clockwork, met dit nummer als hoogtepunt. Ik kende de achtergrond van dit nummer gek genoeg helemaal niet, maar het nummer kwam vanaf het begin enorm bij me binnen - niet allen muzikaal, maar ook tekstueel. Alleen al het geweldige begin: "Calling all comas, prisoner on the loose, Description: A Spitting image of me, Except for the heart-shaped hole where the hope runs out"
Ik weet nu dat het nummer gaat over het feit dat bij een routine knie-operatie Josh Homme een complicatie ontstond waarbij hij gewoonweg is overleden op de operatietafel en moest worden gereanimeerd. Eigenlijk beschrijft het nummer zowel die ervaring als de enorme depressie die erop volgde. I Appear Missing is dus zowel een beschrijving van het doodgaan op de operatietafel , als het verdwijnen van de oorspronkelijke persoon, of liever: zijn oorspronkelijke karakter, in de erop volgende depressie ("Pieces were stolen from me, or dare I say: given away?")
Het is een behoorlijk zwart nummer dat geweldig muzikaal uit de hand loopt in het 2e deel (live wordt dat gedeelte altijd nog veel verder opgerekt), als Josh eindigt met: "Don't cry, With my toes on the edge it's such a lovely view. Don’t cry, I never loved anything until I loved you. Inside, I'm over the edge. What can I do? Shine... I've fallen through."
Het akkoordenschema in het couplet is geheid geïnspireerd door dat van White Rabbit van Jefferson Airplane, gezien de zinsnede: "Deeper I sleep, Further down A rabbit hole never to be found"

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 16:33

47 Jefferson Airplane - White Rabbit
Album: Surrealistic Pillow (1967)

Tja, als we het dan tóch over White Rabbit hebben... Razz
Even zonder gekheid: plaat had natuurlijk een paar plekjes lager of hoger kunnen staan, maar in deze regionen van de lijst was ie sowieso echt wel uitgekomen, net als I Appear Missing.

Over deze plaat kan ik kort zijn: De notering is van A tot Z te danken aan Grace Slick. Ze schreef de tekst, ze schreef de muziek en ze draagt het nummer tot grote hoogtes met haar fantastische stem. De mystiek van het verhaal van Alice in Wonderland en alle (terechte) speculaties over de associaties met druggebruik hebben verder bijgedragen aan de mythologisering rondom dit nummer.

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Grafmat 17.03.18 16:34

46 Tool - Ænema
Album: Ænema (1996)

In de jaren '90 was ik nogal gedesillusioneerd over de richting die de muziek in zijn algemeenheid in mijn ogen nam, en was destijds meer bezig met het uitdiepen van mijn liefde voor prog/symfo en het luisteren naar '70's muziek dan met de contemporaine muziek. Ik heb dus later nog wel e.e.a. moeten inhalen, dat geef ik direct toe.
Ænema - dat ik dus ook pas veel later leerde kennen - weerspiegelt volgens mij heel goed wat er in die tijd mis was, met de stad Los Angeles als uitgangspunt. Maar ik denk dat de aanklacht van Tool breed was, en dus ook op de muziekwereld sloeg. Hedonisme, oppervlakkigheid, individualisme en totale afstomping. Persoonlijk sluit dit perfect aan op mijn beleving van de muziekwereld in die tijd waar de nadruk in mijn ogen kwam te liggen op de totale afstomping van de geest. Gabberhouse is wat mij betreft nog steeds de ultieme en meest walgelijke muzikale uiting van dat gevoel. Het gevoel wordt fantastisch weergegeven in dit stukje tekst:

Fret for your figure and
Fret for your latte and
Fret for your lawsuit and
Fret for your hairpiece and
Fret for your Prozac and
Fret for your pilot and
Fret for your contract and
Fret for your car.

It's a bullshit three ring circus sideshow of freaks


Dat Tool hiermee een tijdloos beeld heeft neergezet moge wel duidelijk zijn als je de tekst vandaag weer leest, en er andere gedachtes aan toevoegt. Dan denk ik dat de nadruk al heel gauw komt te liggen op het beeld van een verdrinkende stad:

One great big festering neon distraction,
I've a suggestion to keep you all occupied.

Learn to swim.


Voor Maynard Keenan kan het niet snel genoeg komen, en weigert daarmee weggezet te worden als een pessimist, aangezien alles beter is dan hoe het nu is. Nou... Kijk naar Amerika vandaag de dag, de hele klimaatdiscussie en de rol daarin van de huidige Amerikaanse overheid, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat gevoel niet opnieuw leeft...

Muzikaal gezien viel ik onmiddellijk voor het rollende ritme (de aangekondigde tidal waves...!?). De baspartij is natuurlijk ook fantastisch. De gitaren zijn hier meer ondersteunend aan de ritmesectie dan op de voorgrond tredend.

Wat ik helemaal niet wist tot ik de voorbereiding voor deze lijst ging doen, is dat het nummer geïnspireerd is door de conferences van de veel te vroeg overleden Bill Hicks, een Amerikaans komiek met een geweldige kritische blik op de Amerikaanse samenleving. Amerikaanse stand-up comedy vind ik vaak ontzettend flauw (om niet te zeggen: 'gewoon slecht en niet-grappig') en oppervlakkig, maar Bill Hicks is van een totaal andere categorie. Hij creëerde het beeld dat door Maynard de inspiratie was voor Ænema. Helaas heeft Hicks dat zelf nooit kunnen meemaken.
Grappig genoeg heb ik Tool en Bill Hicks in dezelfde periode leren kennen, maar nooit écht de link gelegd. Maar ik kan deze gelegenheid niet voorbij laten gaan zonder ff te linken naar Hicks on YT: Enjoy!

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4268
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De top 100 van... Ard - Pagina 3 Empty Re: De top 100 van... Ard

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven


Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
Permissies van dit forum:
Je mag reacties plaatsen in dit subforum